Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, July 16, 2018

Kenapa Point of Order diangkat untuk pengetahuan Majlis Mesyuarat olehAhli Parlimen PAS tadi?

Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat 101.
Kenapa Point of Order diangkat untuk pengetahuan Majlis Mesyuarat olehAhli Parlimen PAS tadi?
Kenapa MP Pembangkang keluar sebagai tanda protes?
Kenapa MP Pembangkang masuk balik lepas upacara angkat sumpah dan ucapan sulung Speaker?
Kalau diikutkan oleh Kenyataan Ketua BN Pembangkang, protes tersebut bukan kepada Speaker, Institusi Speaker dan Individu yang menjadi Speaker.
Protesnya adalah pada proses pencalonan Speaker itu tidak menepati Peraturan Mesyuarat Dewan (Standing Order). Itu sahaja. Penjelasan surat bertarikh 2 Julai itu boleh diragui kesahihannya kerana BN mengaku ada bukti yang tiada sebarang surat penamaan YB Datuk Arif sebagai Speaker dihantar ke pejabat SU Dewan Rakyat sehingga lewat jumaat lepas.
Maka kalau diikutkan mmg void. But sebab SUDR terima surat backdated 2 Julai, maka prosedur jalan seperti biasa.
YB KJ being a realist dan dia malas nak kecoh benda kecik sebab dia tahu, nak bising banyak pung akan kalah jugak. He was just being a realist. That is all. Tapi itu lah #MalaysiaBaru suka bab2 mcm ini.
MP Pembangkang lain pula tak salah. Mereka harus bangkitkan sebab kena tunjuk, kalau salah tetap salah walaupun kecil dan mereka tahu akan kalah dengan MP PH.
Tapi Malaysia khususnya anak muda Malaysia Baru cepat memaki mereka atas sebab keluar dewan. Dikatakan mereka mencabuli kepercayaan rakyat.. Halo brother, korang pun bukan undi depa pung. Nak kekwat sangat pasaipa?
MP Pembangkang made a stand today and show to Kerajaan dan Rakyat, now... Even a simplest technicality of Standing Order will be put into microscope dan MP Kerajaan tak boleh nak buat "Rule of Men". MP Pembangkang cuba tegakkan "Rule of Laws" korang ridicule. Acah2 konon korang moderate and democrat sejati lah. Takpa lah... Lawan kang kena gam plak.
Tapi ingat, tindakan YB KJ calculated for today but kalau ramai mcm ini pula, takut result punya pasal, proses letak tepi. Nak jadi negara Rule of Laws, ini tak boleh. Nobody above the Laws, everybody is equal before the Laws. Teruskan begini, akan jadi Rule of Men, apa maknanya? A breeding and nurturing ground for dictatorship, abuse of power and corruption.
So dah terlantik Speaker, Speaker baru akan confirmkan ruling yang tadi berjalan baik.
Now sesi angkat sumpah.
Nak confirmation sebagai Ahli Parlimen, adalah dengan mengangkat sumpah depan Speaker sahaja. Bukan SBP YDPA dan bukan sekali depan Ketua Majlis aka PM.
Yang angkat sumpah depan PM hanyalah Setpol-Setpol Menteri nanti. Kalau takat Pegawai Khas Menteri, tandatangan akujanji dan kerahsiaan sudah memadai.
So MP Pembangkang kena masuk balik dan angkat sumpah. No Hard Feeling kat Speaker. Pasal yang diprotes adalah proses penamaan itu tidak ikut Standing Order.
So...chill, jangan nak over2 hantam MP BN. Ramai seasoned player dalam tue. Peraturan Mesyuarat depa dah koyak2 lusuh sebab pakai dah lama. Rilek dan chill. Esok ada soal jawab. Kita tengoklah Menteri jawab mcmana plak.
Harap korang yang acah2 nak mempertahankan Parlimen pun tengok2 gak Menteri yang hilang atau Jawapan2 Menteri yang tak memuaskan atau ada Menteri yang suka jadi Anak Kucing.
So.rilek ek.
Azwan Omar
Serendah
16 Julai 2018
- Azwan Bin Omar0

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej