Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Wednesday, May 22, 2019

Dah bertahun aku makan hati dengan Cina dan India. Hari ini aku terpaksa tulis pasal takda orang nak jaga hati aku


Naga Cindai Emas
Walau sebaik mana pun Cina dan India membantu orang Melayu, mereka tak mampu menjadi sebaik Melayu yang memberi mereka tinggal di tanah ini. Dah la bagi duduk sampai beranak pinak, diberikan pula IC biru sedangkan mereka tidak ada beza dengan Bangladesh, Nepal dan Vietnam yang datang kesini.
Orang Indonesia yang serumpun dengan Melayu pun tak dapat IC biru. Betapa beruntungnya Cina dan India di Tanah Melayu ini. Orang Melayu punya bagi muka sampai lahir generasi baru yang cerdik pandai untuk bersama sama membangunkan negara ini. Padahal waktu British hantar mereka kesini, berak sendiri pun tak tahu basuh. Ada juga yang motong getah tak tahu tutup payudara sendiri. Memalukan.
Bayangkan jika Muthu berada di India, dia mungkin menjadi mangsa kasta paling rendah di sana. Dia mungkin sukar mendapatkan kerja, dipandang keji dan hina, minum air kotor, dan anak daranya bekerja dirumah urut.
Bayangkan pula jika Chong masih berada di China, beliau mungkin sedang berak merata-rata. Tidur di kawasan perumahan sempit, kotor dan banyak tikus di tengah Shanghai. Mungkin pada umur 40 tahun, Chong terus terjun dari bangunan kerana tekanan hidup.
Bayangkan pula Abu yang berada di Tanah Melayu tanpa Cina dan India. Negaranya mungkin tak maju tapi tak menyusahkan orang lain. Sumber makanan banyak dan murah sebab takda penipu yang memanipulasi harga. Harga buah durian Musang King masih berpatutan dan anak cucunya belajar menggunakan tulisan jawi. Alangkah bahagianya hidup dengan bersyukur dan menikmati nikmat ditanah sendiri. Bukan datang ke tanah orang jadi manusia tak tahu malu dan tak sedar diri.
Dah bertahun aku makan hati dengan Cina dan India. Hari ini aku terpaksa tulis pasal takda orang nak jaga hati aku.
Credit : @Wafi Ahmad

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej