Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Wednesday, May 1, 2019

Sejarah aku dan Ustaz Ahmad Awang (syiah?)

Sejarah aku dan Ustaz Ahmad Awang
Ahmad Awang memang terkenal dengan kelantangan di satu masa dahulu, semasa menjawat jawatan di Pusat Islam. Dia tidak pernah naik, hanya menjadi Pengarah Indah, balik Pengarah PPI JPM(U) dek kerana kelantangannya.
Aku pula memasuki Pusat Islam pada 1984 sebagai Penolong Pengarah Pusat Islam. Pada mulanya Mat Awang menjadi pengarah INDAH (ILIM) sementara aku di Ma'had Tahfiz al-Quran dan di PPI.
Suatu malam abang aku, Ustaz Ismail membawa aku pergi usrah di rumah habibullah di hadapan
HUM Lembah Pantai. Rupa-rupanya usrah syiah. Mereka berusrah membincangkan tentang Nur
Muhammad. Abang aku bukan syiah dan tidak setuju dengan maki hamun mereka kepada sahabat dan istihzak dengan Sahih Bukhari. Beliau adalah Imam Masjid Bulat ketika itu. Aku tidak dipedulikan kerana memakai jubah dan tarbus al-Azhar.
Keesokan harinya aku pergi mengadu kepada Ustaz Ahmad Awang mengenai syiah yang sudah
bertapak di Malaysia. Maka Ustaz Ahmad Awang pun bertanyakan aku, adakah terdapat buku-buku yang menentang syiah? Aku berjanji akan membawa kepadanya. Aku bawa Tuhfah Ithna'asyariyyah.
Dia kata besok anta mai ambik balik buku ini. Bila aku pergi berjumpa dengannya rupa-rupanya ada 3 jilid buku syiah bagi menjawab kepada buku itu. Aku masuk maktabah cari al-Sorimul Maslul 3 jilid Ibnu Taimiyyah, kemudian diberinya aku 6 jilid jawapan syiah. Aku duduk dan berdebat dengan Mat Awang. Benarlah seperti kata TGH Din bahawa kali ketiga rombongan ulama Malaysia pergi ke Iran dan beliau tidak pergi, yang mana balik semua jadi syiah belaka termasuk gurunya Hasan Saleh timbalan Mat Awang dalam PUM (Persatuan Ulama Malaysia).
Hasan Shukri meminta aku pelawa Mat Awang masuk PAS setelah pencen. Ada juga kebaikan Mat Awang semasa BPR kacau hasil ceramahku mengenai wang RM7juta derma Kerajaan Libya yang dipergunakan oleh Timbalan Menteri buat biliknya ketika itu. Satu mesyuarat tergempar dibuat di maktabah Masjid Negara. Ahmad Awang membela aku dengan katanya: Betullah ustaz itu
cakap, saya nak tahu mana wang RM7juta itu pergi? Maka keharuanlah timbalan menteri masa
itu.
Apabila syiah mula merebak di Wilayah Persekutuan, Ustaz Zakaria Ansori ay meminta aku dan Dr Abdul Azizi Hanafi membuat penjelasan di pondoknya kat Batang Berjuntai. Aku pergi dan menyampaikan ceramah. Generator tiba-tiba terpadam oleh perbuatan khianat sehingga aku terpaksa berceramah dalam gelap. Orang Syiah itu ialah Abdullah Hasan ayatollah dari Pendang, yang sebelum itu datang ke rumahku dengan menjijak tahi anjing masuk sampai
ke dalam rumah.
Perkembangan Syiah semakin parah, Hasan Saleh NTP PUM menjadi naqib kami dalam PAS Wilayah Persekutuan menyatakan ada sebuah buku yang sangat baik di dunia, tidak Ahkam Sutaniyyah Mawardi wal Farra' ialah buku syiah yang diolah boleh melaknat sahabat. Aku memminta Khalid, nazir Masjid Alam Shah supaya mengumpulkan manusia dari seluruh Wilayah Persekutuan untuk diberi penerangan mengenai syiah. Bahagian dalam masjid itu melimpah ruah.
Aku membawa 200 buah kitab yang siap bertanda mengenai syiah. Tengah-tengah sedap berceramah seorang ustaz dari Padang Balang, Mat Noor bangun dan bertempek:
"Ustaz Syaitan! Dia ingat dia saja yang ada banyak kitab."
Maka belakulah perjumpaan ulama Wilayah Persekutuan, JK WP, Pemuda WP di Taman Melewar, di mana pada malam itu ustaz Nakha'ei jadi pengerusi.
Hasan Saleh bercakap memuji dan memuja Khomeini dengan disertai oleh takbir. Dr Aziz
Hanafi menhentam Hasan Saleh. Ustaz Nakha'ei kata, "Diam!".
Tidak lama kemudian datanglah Ahmad Awang, dan ceramah itu dipenuhi dengan pujian Khomeini, dan imam-imam Iran. Aku balik dan berjanji akan menjawab kesemuanya itu. Selang beberapa hari TGHH berpesan melalui Ustaz Hasan Mahmud supaya aku berjumpa dengannya. Aku tidak pergi, aku tahu pengaruh syiah sangat kuat pada masa itu.
Segala masjid telah memecat aku daripada berkuliah.
Ustaz Nasoha ay menjemput aku berkuliah di Masjid Subang. Apabila aku menjelaskan tentang
syiah, maka pada minggu depannya Ustaz Ahmad Awang akan basuh aku balik dengan memperlekeh aku dengan ungkapan "ustaz kecik tu". Kali berikutnya aku berkuliah, pada minggu berikutnya Ahmad Awang kata, "Ustaz kecik tu kata syiah tak boleh! Cuba tengok ni kerajaan Malaysia sendiri memperakukan syiah ni, tengok ni."
Kitab al-Fiqh wa Adilltuh cetakan DBP ada sebut tentang mazhab Jaa'fari, dikira sebagai mazhab kelima dalam Islam!
Kali berikutnya aku tidak sempat berkuliah apabila diberikan surat suruh berhenti dan jangan berkuliah lagi.
Zalim. Pada Hari raya Qurban 1998 aku pergi ke rumah Ahmad Abdullah The Best Farm, dan berjumpa di situ Ahmad Awang, Ismail Kamus, Prof Mujahid Kurdi, dan dua orang pelajar syiah.
Bila sampai saja terus menyapa Ahmad Awang, "Ha.. syeikh Abdul Hamid!"
Aku jawab: "Naam ya syeikh Syi'iy."
Dia naik berang, "Bila ana syiah?"
"Anta toksah dok taqiyyah, ana tahu, ana tak akan solat di belakang anta!"
Masuk saja waktu maghrib, Ismail Kamus awal-awal lagi sudah cabut. Ahmad Awang jadi imam, di mana Prof Mujahid dan dua orang syiah berimamkannya.
Aku solat seorang diri di belakang. Sebaik selesai solat Prof Mujahid menyerang aku dengan katanya, "Anta buat macam ini merosakkan nama ulama.... Akulah orang yang paling alim di Malaysia ini!"
Aku menjawab, "Kamu alim di Iraq, tetapi di sini kamu yang paling jahil".
Beliau diam.
Aku kata kepada Ahmad Awang, "Ustaz Mat Awang, apa pun anta sudah mensyiahkan 40 ribu orang di Malaysia. Anta bertanggungjawab di hadapan Allah di akhirat besok."
Dia diam tidak terkata apa-apa. Ada ramai saksi yang meriwayatkan bahawa Mat Awang sentiasa bersama jemaah Iran di Mekah.
Tahfiz al-Quran yang dibuka Mat Awang di Perak itu juga turut menerapkan mazhab Jaa'fari, di mana mereka tidak bersolat Jumaat disebabkan imam ke-12 belum muncul. Dua orang anak orang Abim terpaksa dikeluarkan dari situ kerana syiahnya.
Xpuas ht boleh kritik penulisan blog tu..tuju pd penulisnya.
Comments

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej