Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, January 1, 2017

Usah Terpesona Dengan Ahli Hadis PHD !


Usah Terpesona Dengan Ahli Hadis PHD! AJ Wensink, Orientalis Yang Menulis Ensiklopedia Hadis tetapi Dia Tetap Menyesatkan Umat.
Orang kita terlalu memandang nilaian intelek. Bukan menilai ilmu yang dipakai Hidayah dan penghayatan iman. Kalau semata mata Menghafal hadis sehimgga sarjana, Orientalis barat kelahiran Belanda lagi hebat. AJ Wensink bukan setakat pakar hadis, malah kitabnya menjadi rujukan di Al Azhar yang dikenali sebagai Mu'jam almufahhras li alfadz hadis Annabawiyah. Namun adakah dia itu beriman dan memberi manfaat iman kepada yang lain? Pastinya tidak. Dia pakar hadis, tetapi hadis yang menghimpunkan kata kata yang berkat dari Nabi Saw tidak membekas kepada jiwanya.
Maka, berpada padalah mengharap takjub kepada title tokoh atau nilai intelek tokoh yang membuang sikap seperti orang beriman. Dengki, dendam dan tidak berlapang sesama seagama melambangkan sikap yang tak patut diambil pedoman. Kesesatan Orientalis kekal kerana dendamnya kepada Islam menutup pintu untuk beriman. Usahlah kita suburkan dendam. Dendam akan membenihkan kelompok kelompok hitam yang menolak cahaya.
Pesan aku pada sahabat seperjuangan. Usah kagum dengan title dan intelek. Kalau akhlak dan petunjuk tidak dijadikan sebagai tanda keislaman dan keimanan.
(Ahmad Hakimi Othman.)

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej