Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, July 5, 2015

Masalah riak ( menunjuk nunjuk ), hingga kini, masih ramai yg tak faham dan keliru


Masalah riak ( menunjuk nunjuk ), hingga kini, masih ramai yg tak faham dan keliru
Menunjuk nunjuk @ riak ni ada kadangkala boleh jadi haram, kadangkala jadi sunat , kadangkala jadi harus, kadangkala jadi wajib .... macam mana dan bagaimana ?
Kena ngadap Ulama, kena hadiri majlis ilmu .....
Like · Comment · 
  • Mantan Nazir Masjid buat apa pun jika bukan kerana Allah tetapi kerana selain Allah - syirik.
    Unlike · Reply · 2 · 3 hrs
  • Melayuluncai Gabra betui..sangat -sangat yop..tak tahu ilmu...tidak mahu pi belajaq ilmu..pastu komen pakai logik akal..
    Unlike · Reply · 2 · 2 hrs
  • Azmi Bakar bila belajar ilmu jgn rasa kita alim,itu pun riak jugak.
    Like · Reply · 25 mins
    • Ayob Hussin

      Write a reply...
  • Ayob Hussin Maksiat batin seperti riak, ujub , sum'ah dan sebagainya bukan dihukum oleh manusia.. ia dihukum Oleh Allah Ta'ala !

    “نحن قوم نحكم بالظاهر والله يتولى السرائر
    Nabi sebut lebih kurang, Nahnu qaumun nahkumu bizzahir, WaAllahu yatawallas saraa-ir !

    kami diutuskan untuk menghukum manusia hal hal yg zahir, Allah yg berhak menghukumnya yg rahsia rahsia (batin manusia)

    Tak perlu lah kita nak bercakap dan membicarakan hal hal batin . hal hal batin, tuan empunya yang akan menanggung BUKAN ORG YG MELIHAT YG AKAN TERTANGGUNG.!

    Org yg tiada ilmu tak tahu nak kembali kalau dia buat salah... tapi org yg ada ilmu dia tahu nak kembali bila dia tersalah....

    *** Berjuang bersama Ulama *******
    Like · Reply · Just now · Edited
  • Ayob Hussin Memang kebaikan dan pahala yg dibuat oleh pelaku maksiat batin akan tebatal......

    Sekiranya seseorang hamba itu bila tersalah dan bermaksiat dlm hatinya (batinnya)... bila dia tersedar yg dia telah tersalah, dia memohon ampun dan maaf..... dan segala amalan yg terkurang dan terbatal tadi akan dikembalikan ....
    Like · Reply · 13 mins · Edited
  • Ayob Hussin Itu lah faedah ilmu dan faedah org yg mengetahui ilmu agama !
    Like · Reply · 12 mins · Edited
*******************

Maksiat batin seperti riak, ujub , sum'ah dan sebagainya bukan dihukum oleh manusia.. ia dihukum Oleh Allah Ta'ala !

“نحن قوم نحكم بالظاهر والله يتولى السرائر
Nabi sebut lebih kurang, Nahnu qaumun nahkumu bizzahir, WaAllahu yatawallas saraa-ir !

kami diutuskan untuk menghukum manusia hal hal yg zahir, Allah yg berhak menghukumnya yg rahsia rahsia (batin manusia)

Maksiat zahir yg dilakukan manusia dihukum di atas dunia. Hukuma dijalankan oleh Manusia dengan kanun hukum yg ada samada ia dicipta oleh manusia maupun hukuman menurut perintah dari Allah .

Manakala Maksiat batin dihukum di akhirat !

Tak perlu lah kita nak bercakap dan membicarakan hal hal keburukan batin seseorang, hal hal batin, tuan empunya yang akan menanggung BUKAN ORG YG MELIHAT YG AKAN TERTANGGUNG.!

Tak ada seorang pun nampak maksiat batin anak adam !

Org yg tiada ilmu tak tahu nak kembali kalau dia buat salah... tapi org yg ada ilmu dia tahu nak kembali bila dia tersalah....

Memang kebaikan dan pahala yg dibuat oleh pelaku maksiat batin akan tebatal......

Sekiranya seseorang hamba itu bila tersalah dan bermaksiat dlm hatinya (batinnya)... bila dia tersedar yg dia telah tersalah, dia memohon ampun dan maaf..... dan segala amalan yg terkurang dan terbatal tadi akan dikembalikan ....

Itu lah faedah ilmu dan faedah org yg mengetahui ilmu agama !

*** Berjuang bersama Ulama *******

https://www.facebook.com/ayob.hussin/posts/10204638813150885

ما صحة الحديث الوارد عن النبي صلى الله عليه وسلم :( نحكم بالظاهر والله يتولى السرائر ) ؟ 
الجواب : هذا الحديث بين حاله أهل الحديث فمن كلامهم فيه ما قاله الحافظ ابن حجر : [ قوله روي أنه صلى الله عليه وسلم قال :( إنما نحكم بالظاهر والله يتولى السرائر ) هذا الحديث استنكره المزني فيما حكاه ابن كثير عنه في أدلة التنبيه . وقال النسائي في سننه باب الحكم بالظاهر ثم أورد حديث أم سلمة الذي قبله وقد ثبت في تخريج أحاديث المنهاج للبيضاوي سبب وقوع الوهم من الفقهاء في جعلهم هذا حديثا مرفوعا وأن الشافعي قال في كلام له وقد أمر الله نبيه أن يحكم بالظاهر والله متولي السرائر وكذا قال ابن عبد البر في التمهيد : أجمعوا أن أحكام الدنيا على الظاهر وأن أمر السرائر إلى الله وأغرب إسماعيل بن علي بن إبراهيم بن أبي القاسم الجنزوي في كتابه إدارة الأحكام فقال إن هذا الحديث ورد في قصة الكندي والحضرمي اللذين اختصما في الأرض فقال المقضي عليه قضيت علي والحق لي فقال صلى الله عليه وسلم :( إنما أقضي بالظاهر والله يتولى السرائر ) .وفي الباب حديث عمر إنما كانوا يؤخذون بالوحي على عهد النبي صلى الله عليه وسلم وإن الوحي قد انقطع وإنما نأخذكم الآن بما ظهر لنا من أعمالكم أخرجه البخاري وحديث أبي سعيد رفعه إني لم أؤمر أن أنقب عن قلوب الناس وهو في الصحيح في قصة الذهب الذي بعث به علي وحديث أم سلمة الذي قبله وحديث ابن عباس الذي بعده ] التلخيص الحبير 4/192 . وقال ابن كثير [ قوله وأيضاً نحن نحكم بالظاهر هذا الحديث كثيراً ما يلهج به أهل الأصول ولم أقف له على سند وسألت عنه الحافظ أبا الحجاج المزي فلم يعرفه لكن له معنى في الصحيح وهو قوله صلى الله عليه وسلم :( إنما أقضي بنحو مما أسمع ] تحفة الطالب 1/ 174 .. وقال الشوكاني:[ وكذلك حديث ( إنما نحكم بالظاهر) وهو وإن لم يثبت من وجه معتبر فله شواهد متفق على صحتها ومن أعظم اعتبارات الظاهر ما كان منه صلى الله عليه وسلم مع المنافقين من التعاطي والمعاملة بما يقتضيه ظاهر الحال ]. نيل الأوطار 1/369 . 
نقلا عن موقع الشيخ حسام الدين عفانه 

http://www.sahab.net/forums/index.php?showtopic=46426

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej