بسم الله الرحمن الرحيم
S: Apakah i'rob lafaz الله pada ayat:
(لو كان فيهما آلهة إلا الله لفسدتا)
Adakah ianya mnjadi mustasna?
Dan nyatakan sebabnya..
J: lafaz الله yg maha Agung itu i'robnya ialah mudhofun ilaih bagi إلا... datang ia dlm keadaan yg zohir padanya marfuk adalah kerana ia diberi pinjam pada dirinya akan alamat i'rob bagi إلا yg ditakwil akan إلا itu mnjadi غير yg dii'robkan غير itu mnjadi sifat bagi آلهة,
#Tertegahnya lafaz الله itu dari mnjadi mustasna adalah kerana tertegahnya إلا disini dari mnjadi adat istisna' Dan tertegahnya إلا dari mnjadi adat istisna' adalah dari dua pihak iaitu tertegahnya dari pihak lafaz Dan tertegahnya dari pihak makna, Mari kita ta'ammul :
(1) tertegahnya dari pihak makna:
jika إلا pada ayat itu mnjadi adat istisna' maka melazimi pada maknanya oleh menafikan tauhid. kerana taqdir drpd ayat itu setelah dijadikan إلا itu adat istisna' ialah:
"لو كان فيهما آلهة ليس فيهم الله لفسدتا"
{jikalau adalah pada langit Dan bumi ini tuhan2 yg tidak adalah pada kalangan mereka itu Allah nscaya akan binasalah (Tidak wujudlah) langit Dan bumi ini}
maka kefahaman yg akan terbit dari taqdir yg trsebut tadi ialah:
"لو كان فيهما آلهة فيهم الله لم تفسدا"
{jikalau adalah pada langit dan bumi ini tuhan2 yg adalah pada kalangan mereka itu Allah nscaya langit Dan bumi ini tidak akan binasa}
MAKA PEHAMAN YG SEPERTI INI ADALAH BATIL maka tertegahlah bahawa إلا disini mnjadi adat istisna'...
(2) Adapon tertegahnya dari pihak lafaz:
adalah kerana mustasna minhu (مستثنى منه) disyaratkan padanya umum yg syumuli padahal lafaz آلهة itu tidaklah umum yg syumuli kerana ianya adalah nakirah yg berada dihalaman isbat maka ianya tidak mmberi faedah umum yg syumuli, maka tatkala ternafinya syarat maka ternafilah masyrut...
Dan tertegahlah إلا disini dari mnjadi adat istisna'..
#menyalahi keadaan nakiroh yg berada dihalaman nafi ataw syarat kerana keadannya pada ketika itu memberi faedah umum yg syumuli :)
(rujukan: sowi jauharah, hasyiah annufhat)
Mari kita perhati i'robnya:
لو : حرف شرط غير جازم يفيد الامتناع للامتناع مبني على السكون لا محل له من الإعراب
كان : فعل ماض ناقص يرفع المبتدأ وينصب الخبر
فيهما : الجار والمجرور متعلق بمحذوف خبر كان مقدم
آلهة : اسم كان مؤخر مرفوع و علامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره
إلا : نعت للآلهة مرفوع بالضمة المعارة لما بعده ( ومعنى العارية : أن إلا التي هي هنا بمعنى غير ؛ أي هي اسم هنا - قد أعارت لفظ الجلالة حركتها وهي الرفع لتعذر ظهوره عليها لأن الألف لا تتحمل الحركة )
الله: لفظ الجلالة على قراءة الرفع ، مضاف إليه مجرور بحركة مقدرة منع من ظهورها اشتغال المحل بحركة العارية
wallahua'lam,
~MajazZajam
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1103916019666293&id=100001437155054
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Mesej