Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, January 13, 2020

Dunia Tanpa Islam

Dunia Tanpa Islam ?

Bagaimana jika Islam tidak pernah wujud? Bagi sesetengah orang, ia adalah pemikiran yang selesa: Tiada pertembungan tamadun, tidak ada perang suci, tidak ada pengganas. Adakah agama Kristian telah mengambil alih dunia? Adakah Timur Tengah menjadi suar demokrasi damai? Adakah 9/11 telah berlaku? Sebenarnya, menghilangkan Islam dari jalan sejarah, dan dunia berakhir tepat pada masa sekarang.

OLEH GRAHAM E. FULLER | OCTOBER 8, 2009, 7:44 PM

Bayangkan, jika anda akan, sebuah dunia tanpa Islam - diakui keadaan halus yang hampir tidak dapat dibayangkan memandangkan sentimen kewajipannya dalam tajuk berita harian kami. Islam nampaknya terletak di sebalik pelbagai gangguan antarabangsa: serangan bunuh diri, pengeboman kereta, pekerjaan ketenteraan, perjuangan rintangan, rusuhan, fatwa, jihad, peperangan gerila, mengancam video, dan 9/11 itu sendiri. Mengapa perkara-perkara ini berlaku? "Islam" seolah-olah menawarkan batu permata analitik segera dan tidak rumit, membolehkan kita memahami dunia kejam hari ini. Sesungguhnya, bagi sesetengah neokonservatif, "Islamofascism" kini menjadi musuh kita dalam "Perang Dunia III".

Tetapi mementingkan saya seketika. Bagaimana jika tidak ada perkara seperti Islam? Bagaimana jika tidak pernah ada Nabi Muhammad, tidak ada penyebaran Islam di seluruh kawasan Timur Tengah, Asia, dan Afrika?

Memandangkan tumpuan semasa kita terhadap keganasan, perang, dan anti-Americanisme yang merajalela - beberapa isu antarabangsa yang paling emosional hari ini - penting untuk memahami sumber sebenar krisis ini. Adakah Islam, sebenarnya, sumber masalahnya, atau adakah ia cenderung berbohong dengan faktor yang kurang jelas dan lebih mendalam? Demi hujah, dalam satu tindakan imaginasi sejarah, gambaran Timur Tengah di mana Islam tidak pernah muncul. Adakah kita akan terselamat daripada cabaran semasa di hadapan kita? Adakah Timur Tengah akan lebih aman? Bagaimana perbezaannya dengan watak hubungan Timur-Barat? Tanpa Islam, tentunya perintah antarabangsa akan menunjukkan gambaran yang sangat berbeza daripada hari ini. Atau adakah ia?

JIKA TIDAK ADA ISLAM, APA APA APA?

Dari zaman awal Timur Tengah yang lebih luas, Islam telah membentuk norma budaya dan juga pilihan politik pengikutnya. Bagaimanakah kita dapat memisahkan Islam dari Timur Tengah? Kerana ternyata, ia tidak begitu sukar dibayangkan.

Mari kita mulakan dengan etnik. Tanpa Islam, wajah rantau ini masih tetap kompleks dan konflik. Kumpulan etnik yang dominan di Timur Tengah - Arab, Persia, Turki, Kurdi, Yahudi, bahkan Berber dan Pashtun - masih menguasai politik. Mengambil Persia: Lama sebelum Islam, kerajaan Parsi yang berturut-turut telah mendorong ke pintu Athena dan merupakan pesaing kekal siapa yang mendiami Anatolia. Pertandingan orang-orang Semitik, juga, berperang di Persia melintasi Bulan Sabit Fertil dan ke Iraq. Dan kemudian terdapat kuasa-kuasa kuat puak dan pedagang Arab yang beragam yang berkembang dan berpindah ke kawasan-kawasan Semitik lain di Timur Tengah sebelum Islam. Mongol masih akan mengalahkan dan memusnahkan tamadun Asia Tengah dan sebahagian besar Timur Tengah pada abad ke-13. Turki masih akan menakluk Anatolia, Balkan ke Vienna, dan sebahagian besar Timur Tengah. Perjuangan - kuasa, wilayah, pengaruhnya, dan perdagangan - ada lama sebelum Islam tiba.

Namun, ia terlalu sewenang-wenang mengecualikan agama sepenuhnya dari persamaan itu. Sekiranya sebenarnya Islam tidak pernah muncul, sebahagian besar Timur Tengah akan tetap menjadi Kristian, di dalam pelbagai golongan, sama seperti yang terjadi pada awal Islam. Selain daripada beberapa orang Zoroastrian dan sejumlah kecil orang Yahudi, tidak ada agama utama lain yang hadir.

Tetapi akan harmoni dengan Barat benar-benar telah memerintah jika seluruh Timur Tengah tetap Kristian? Itu jauh jauh. Kita perlu mengandaikan bahawa dunia Eropah zaman pertengahan dan tidak meluas tidak akan memproyeksikan kuasa dan hegemoni ke Timur yang berdekatan untuk mencari kedudukan ekonomi dan geopolitik. Lagipun, apakah Perang Salib jika bukan pengembaraan Barat yang didorong terutamanya oleh keperluan politik, sosial, dan ekonomi? Spanduk Kekristianan adalah sedikit lebih daripada simbol kuat, suatu rombongan bersuara untuk memberkati lebih banyak sekular orang Eropah yang kuat. Sebenarnya, agama orang pribumi tidak pernah terfikir dengan sangat hebat di kalangan orang-orang Barat yang menyeberang ke seluruh dunia. Eropah mungkin telah bercakap dengan menarik untuk membawa "nilai-nilai Kristian kepada penduduk pribumi," tetapi matlamat paten adalah untuk menubuhkan pos penjajahan sebagai sumber kekayaan untuk metropole dan pangkalan untuk unjuran kuasa Barat.

Oleh itu, tidak mungkin penduduk Kristian di Timur Tengah akan menyambut aliran arus Eropah dan pedagang mereka yang disokong oleh senjata Barat. Imperialisme akan makmur di dalam mosaik etnik kompleks di rantau ini - bahan mentah untuk permainan lama dan peraturan. Dan orang Eropah masih akan memasang penguasa tempatan yang sama untuk menampung keperluan mereka.

Menggerakkan jam ke hadapan untuk usia minyak di Timur Tengah. Adakah negara Timur Tengah, walaupun Kristian, telah menyambut penubuhan protektorat Eropah di rantau mereka? Hampir tidak. Barat masih akan membina dan menguasai titik tercekik yang sama, seperti Terusan Suez. Bukan Islam yang menjadikan negara-negara Timur Tengah dengan kuat menentang projek penjajahan, dengan peralihan semula sempadan yang drastis mengikut keutamaan geopolitik Eropah. Tidak juga orang-orang Kristian Timur Tengah menyambut baik syarikat-syarikat minyak Barat imperial yang disokong oleh penguasa, diplomat, agen perisikan, dan tentera Eropah mereka, lebih daripada yang dilakukan oleh orang Islam. Lihatlah sejarah panjang reaksi Amerika Latin terhadap penguasaan minyak, ekonomi, dan politik mereka di Amerika. Timur Tengah sama-sama berminat untuk mewujudkan pergerakan antikolonial nasionalis untuk merampas tanah, pasaran, kedaulatan dan takdir mereka sendiri dari genggaman asing - sama seperti perjuangan anti penjajah di India Hindu, China Confucian, Vietnam Buddha, dan seorang Kristian dan animis Afrika.

Dan pastinya orang Perancis akan dengan mudah berkembang menjadi seorang Kristian Algeria untuk merampas tanah ladangnya yang kaya dan menubuhkan tanah jajahan. Orang-orang Itali juga tidak pernah membiarkan Kristian Ethiopia menghentikan mereka daripada mengubah negara itu menjadi tanah jajahan yang ditadbir dengan kasar. Singkatnya, tidak ada sebab untuk mempercayai bahawa reaksi Timur Tengah terhadap pengalaman pahit kolonial Eropah akan berbeza dengan cara yang sebenarnya berlaku di bawah Islam.

https://foreignpolicy.com/2009/10/08/a-world-without-islam/

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej