Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, August 23, 2020

Rakyat Malaysia Kasihanilah kami Peneroka Sawit

Rakyat Malaysia, Kasihanilah kami Peneroka Sawit

Sejak dua minggu lepas kita bergaduh pasal Menteri yang jaga sawit pasal tak ikut kuarantin, ada yang kecam, ada yang kecam dan puji, ada juga yang minta letak jawatan.

Kalau Menteri salah, kami pun setuju dia dikenakan hukuman, tapi sampai minta letak jawatan atau dipecat itu satu tindakan politik yang penuh dendam dan taksub.

Langsung tak fikir nasib kami yang berada di bawah, sudah penat kami menderita dengan macam-macam karenah ahli politik atau menetri yang jaga sawit sebelum ini.

Kami tak sanggup lagi ada pertukaran polisi bila dapat Menteri baru, pendapatan kami macam mana bila harga sawit tak menentu?

Sebelum ni kami dapat RM900 sebelum, kami ni ramai anak, nak bagi makan apa dengan RM900, makan megi sekali sehari boleh la, nak bayar bil api air, nak bayar yuran sekolah, korang ada fikir tak pasal kami.

Dengan RM900 hendak makan apa? Itu belum lagi pelbagai bil yang mesti diselesaikan. Peneroka di Felda dulu betul-betul resah. Tapi sekarang alhadmulilha, hari demi hari harga sawit naik.

Harga sawit dulu RM 270 satu tan, sekarang RM2,800 satu tan, korang fikir dan nilai lah sendiri

Cukuplah hanya sibuk berpolitik tanpa rasa kesan, kami orang yang selalu main dengan sawit. Kami bukan nak bodek Menteri, tapi korang sendiri boleh lihat ada yang Menteri sekaerang dah buat dengan harga sawit.

Dulu RM900 kami dapat, sekarang lebih sekali ganda kami dapat, bolehlah hidup selesa sikit kalau nak banding dengan yang sebelum-sebelum ni.

Ada yang sampai dapat RM3,000, syukur boleh beli kelengkapan baru kat keluarga.

Tapi korang nak suruh Menteri letak jawatan, korang fikir kami tak? Padahal korang takde kaitan pun, duk sibuk suruh letak jawatan sebab nafsu politik gila korang, bukan sebab rakyat sangat!

Ibrahim Long
Peneroka felda Generasi ke-2
Felda Padang Piol, Jerantut.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10217489589492262&id=1251877796

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej