Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Thursday, September 22, 2016

SURAT TERBUKA -KAMI TERAMAT KECEWA!!KENAPA TIPU KAMI - YB Dato Paduka Hj Hussam Musa ADUN Salor


SURAT TERBUKA,
Tajuk:KAMI TERAMAT KECEWA!!KENAPA TIPU KAMI??
YB Dato Paduka Hj Hussam Musa ADUN Salor.
Ybhg. Dato Wan Rahim
Pengerusi Amanah Kelantan
Dato berdua(?),
Saya perkenalkan diri, saya Che Ibrahim Awang Hasan, 63 tahun, pesara guru, pengundi Dun Dabong dan Parlimen Kuala Krai. Saya mewakili lagi dua rakan saya En. Ismail Hassan dan Hj. Shafie Embong dari daerah yang sama. Kami adalah aktivis parti Semangat 46, sekarang memegang ke ahlian PAS yang tidak aktif.
Se awal jam 3 petang 16/09 dengan menaiki kereta lama proton saga tahun 1985, kami bertolak ke Salor untuk sama-sama meraikan kemasukan 10 ADUN PAS ke dalam Amanah. Kami turut membawa 12 borang keahlian keluarga kami untuk kami serahkan permohonan kami terus kepada Dato berdua setelah kemasukan ADUN2 tersebut.
Kami begitu bersemangat utk bersama Dato berdua dan kami berjaya duduk di bahagian hadapan dari pentas ucapan. Keletihan kami memandu kereta tanpa penghawa dingin hilang selepas berada di dalam bangunan yg di namakan Wisma Tok Guru, kami memilih barisan hadapan bagi memastikan kami akan berjaya meyerahkan borang2 tersebut dan sbg gimik kepada rakan2 di kampung.
Segalanya musnah dengan sikap "Pelawok" Dato W.Rahim, secara terang-terang berbohong sebaliknya mendewa dewakan Hussam seperti 10 dalam 1. Ini benar2 mencabar diri kami bertiga, seolah olah kami semua di dalam dewan mahupun di luar di PERBODOHKAN. Dato berdua seolah olah sudah tua drpd kakak, sudah cerdik drpd mamak. Manisnya di luar, busuknya di dalam, bicara bak santan manisan, di cecah lidah bagai hempedu. Ringkas kata Lebong Pelawok sangat sesuai buat Dato berdua. Amanah jadi pemusnah!.
Dato Wan Rahim yg kini umpama manikam sudah menjadi sekam, selayaknya sebagai tok dalang telah menjatuhkan maruah Dato Hussam dengan bodekan tahap 4 atau gear 5, sebenarnya sebagai buah pemati perjuangan Dato Hussam. Kalimat 10 dalam 1 membenarkan tuduhan2 DHM juga jogho lidah tidak bertulang, hati penoh angan2 yg walang. Maklum sahaja seperti kata YB BN...Dia! Dia! Dia!.
Kami pulang awal malam itu penoh sesal dan bebal, maafkanlah kami kerana tinggalkan cerca dan kecewa. Kami datang jauh berparuh, pulang kami bagai kalah bertaruh, makan malam kami di jalan jadi tawar. Borang2 berkecai koyak rabak seperti musnah impian kami menjadi pemula Amanah di daerah ini. Malu kami pada rakan taulan yang tahu kami ke Salor berpakaian oren sedondong.
Kami serik untuk percaya lagi kepada Dato berdua mahupun juak-juak Dato jika mereka cuba2 datang mencuba nasib di sini. Manusia tahan kias, binatang tahan palu, Dato berdua mungkin kulit muka setebal kulit gajah tahan malunya. Kami orang berakal tertarik tanah airnya, anjing tertarik kepada piring tulangnya, dan kami tentulah ada maruahnya. Siapa pulak Dato berdua? Sementara hidup, tempat berlindung di langgar runtuh, budi rakyat di balas daki, janji Allah sanggup di robah, apalah sangat ikat sesama manusia.
Suluhlah wajah Dato berdua jika masih ada sisa iman dan jika ada lagi sekelumit maruah bangsa. Kerana Hamba Mulia dek Taqwanya, pemimpin berdarjat kerana tinggi adabnya.
Sekian. Kami bertiga kongsikan rasa amat pedih dan kecewa.
Wassalam.
Che Ibrahim Awang Hassan
Dabong
18 Z'hijjah 1437

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej