Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Thursday, September 22, 2016

Termasuk Sunnah iaitu yang menghormati orang alim

ULAMAK DIHINA, PENGHINA ULAMAK DISANJUNG...
FITNAH AKHIR ZAMAN DAN TANDA HAMPIR KIAMAT.

Syaikh Muhammad Shalih Utsaiman ditanya tentang perbuatan sebahagian orang yang mengolok-olokkan orang yang melaksanakan ajaran islam dan mengejek-ngejek mereka, apa hukumnya! Beliau menjawab: Orang yang mengolok-olokkan para Muhazmin (orang yang melaksanakan ajaran agama) orang yang melaksanakan perintah Allah pada mereka terdapat benih kemunafikan. Allah menyebutkan sifat orang-orang munafik didalam Al-Quran iaitu:

Allah Berfirman maksudnya:
"(Orang munafik) iaitu mereka yang mencela orang-orang beriman yang memberikan sedekah dengan sukarela dan yang mencela orang-orang yang tidak dapat (untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, maka orang-orang munafik itu menghina (mengejek-ngejek) mereka. Allah akan membalas penghinaan mereka, dan bagi mereka akan mendapat azab yang pedih" (At-Taubah: 79)

Fatwa Lajnah Daaimah (1/256 & 257)
Mala Ali Qari ketika menjelaskan tentang orang yang melecehkan ulamak dengan sindiran: "Betapa buruk penampilannya, memotong kumis dan melipatkan serban dibawah dagu" Maka beliau menyatakan perkataan itu termasuk kufur, kerana isinya melecehkan ulamak yang sama ertinya melecehkan para Nabi kerana para ulamak itu pewaris Nabi. Memotong kumis adalah salah satu sunnah Nabi. Menganggapnya buruk adalah kufur tanpa ada perselisihan pendapat diantara ulamak.

Allah Berfirman maksudnya:
"Kehidupan dunia dijadikan indah dalam pandangan orang kafir  dan mereka memandang hina orang yang beriman. Pada hal orang-orang yang bertaqwa itu lebih mulia daripada mereka diihari kiamat" (Al-Baaarah: 212)

Memperolok-olokkan, melecehkan dan memandang rendah ahli ilmu dan orang soleh termasuk sifat orang kafir dan salah satu cabang kemunafikan.

Allah Berfirman maksudnya:
"Dan jika kamu tanyakan kepada mereka orang munafik tentang olok-olokkan itu tentu mereka akan menjawab: Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main sahaja. Katakanlah: Mengapa dengan Allah dan ayat-ayat Allah serta rasulNya kamu selalu berolok-olok? Jangan kamu beri alasan, sesungguhnya kamu telah kafir sesudah beriman" (At-Taubah: 65-66)

Memperolok-olokkan ulamak kerana ilmu syar'i yang mereka miliki. Ini termasuk perbuatan zindiq, kerana telah melecehkan agama Allah.

Allah Berfirman maksudnya:
Allah Berfirman, tinggallah dengan hina didalam neraka dan janganlah kamu berbicara dengan Aku. Sungguh ada segolongan dari hamba-hamba Ku berdoa, Ya Tuhan Kami, kami telah beriman, maka ampunilah kami dan berilah rahmat, Engkau adalah pemberi rahmat yang terbaik. Lalu kamu jadikan mereka buah ejekan sehingga kamu lupa mengingati Aku, dan kamu selalu mentertawakan mereka. Sungguh pada hari ini, Allah memberi balasan kepada mereka, kerana kesabaran mereka, sungguh mereka itulah orang yang memperolehi kemenangan" (Al-Mukminun: 108-111)

Rasulullah Saw Bersabda maksudnya:
"Akan datang suatu zaman, dimana kepimpinan ulamak  tidak lagi diikuti. Dan tidak ada lagi sifat memuliakan orang-orang soleh"

Rasulullah Saw Berdoa Bersabda maksudnya:
"Ya Allah, janganlah aku dan kalian (para sahabat) hidup  pada zaman yang alim ulamaknya tidak dituruti, orang soleh tidak dihormati. Manusia  pada zaman itu, hati mereka seperti ajmi (kafir) namun lidah mereka fasih seperti lidah arab".

Rasulullah Saw Bersabda maksudnya:
"Bukan termasuk umatku, siapa yang tidak memuliakan orang yang lebih tua, menyayangi orang yang lebih muda dan mengetahui hak-hak orang alim"

Thawus ra berkata:
"Termasuk Sunnah iaitu yang menghormati orang alim"

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej