Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Saturday, November 5, 2016

Orang melayu kita malas nak baca dan anggap semuanya selamat, tak lama jer lagi haa...

Orang dulu2 jajah guna senjata, curik sumber alam semulajadi kita. Sekarang jajahan dalam bentuk ekonomi/kewangan pulak. It's a modern colonisation. "Siapa kuasai ekonomi, dialah penjajah kita".

Orang melayu kita malas nak baca dan anggap semuanya selamat, tak lama jer lagi haa...

SILA BACA ARTIKEL INI

China telah lama "melabur" dalam pelbagai projek infrastruktur di Zimbabwe sejak 1980 dengan nilai sebanyak USD5 Bilion.

Antara ribuan projek China di Zimbabwe,yg menarik perhatian saya adalah pada tahun 2012, China "membantu" membangunkan projek rel keretapi di Zimbabwe.

Dan 4 tahun selepas projek keretapi itu bermula, pada hari ini China telah berjaya mengawal 80% dari ekonomi dan pentadbiran negara Zimbabwe dan menjadikan Zimbabwe seperti sebuah Koloni negara China di benua Afrika.

Matawang Yuan juga telah di jadikan matawang rasmi di Zimbabwe apabila China mengecualikan pembayaran balik hutang sebanyak USD40 juta kpd Zimbabwe.

INI BUKAN CERITA LAWAK JENAKA YG SELALU KITA REKA UTK MENGGAMBARKAN BETAPA KELAKAR DAN BODOHNYA ORG BENUA AFRIKA INI.

INI KISAH BENAR, BAGAIMANA PENJAJAHAN BENTUK BARU BUKAN LAGI SECARA KETENTERAAN, TETAPI BERLAKU SECARA PENAKLUKAN EKONOMI OLEH KUASA BESAR DUNIA TERHADAP SEBUAH NEGARA YG LEMAH PENGURUSAN EKONOMINYA.

RAKYAT ZIMBABWE YG TAK TAHU APA2 TINDAKAN KERAJAANNYA TERPAKSA MENANGGUNG AKIBAT KESILAPAN DAN KELEMAHAN PENTADBIRAN OLEH PEMIMPIN MEREKA MUGABE.

Saya tak kata Malaysia bakal menjadi seperti Zimbabwe.

Sebenarnya Zimbabwe yg telah jadi seperti Malaysia.

Saya katakan bahawa Zimbabwe yang silap kerana tak belajar dari kesilapan Malaysia.

Kalau tak hari ini pasti Zimbabwe tidak menjadi mangsa kerakusan China seperti Malaysia yg kesilapannya bermula sejak tahun 1957 lagi apabila memberikan taraf warganegara kepada pendatang haram dari China.

Ya Allah berilah kekuatan jiwa kepada kami untuk terus berjuang menyedarkan bangsa kami sendiri bahawa sebenarnya kita telah lama di jajah kembali oleh China selepas British.

Perjuangan menyedarkan bangsa yg tak sedar diri ini ibarat spt berikut :-

"Ko ada kanser, tapi ko tak tau sebab ko taknak pegi buat pemeriksaan kesihatan walaupun simptomnya dah ada. Jadi ko memang tak akan percaya kanser ko dah stage 3 sekarang"

#silameninggal

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10207591898976185&id=1251877796

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej