Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, August 24, 2014

Bagaimana Buat Pilihan Menurut Imam Ghazali

Lihatlah... perhatikan... antara dua hizbun ini , antara dua ini ... mana yg kita nampak dia bersungguh dan comitted dengan Islam dan syari'at ? .... mana antara dua ini yg selalu kita dengar menyatakan, mendakwah dan menerangkan kelebihan hukum Allah ? 

Kita sering dengar dar PAS atau dari UMNO ???? 

Ini persoalan yg sangat mudah... dan terlalu mudah untuk dimengertikan.....! 
Yg mana antara dua ini boleh kita harap menjaga agama ? UMNO atau PAS ?
Sudah menjadi lumrah sejak zaman berzaman... mereka yg komited dengan agama... yg sering menyeru ke arah takwa dan syari'at .... mereka ini yg akan dipercayai !

Ulama dulu dulu sudah memberi pelajaran dan banyak pengajaran bagaimana memilih yg baik... bagaimana memilih yg terbaik di sisi Agama..... kita hanya perlu mencari dan belajar... tak payah terlalu memerah otak, berbahas mencari yg mana betul yg mana tak betul

Imam Alghazali menyebut, di akhir zaman ... umat akan keliru dan kelabu memilih dan membuat perkiraan yg mana benar...yg mana salah....

Dia berkata, kalau umat dlm keadaan itu, maka hendaklah kamu (hai umat) melihat kelakuan dan hai'ah Ulama.... Di mana majoriti Ulama duduk... kepada siapa majority Ulama memberi sokongan.... maka itu lah yg sepatutnya kita sokong dan pilih....Kerna Ulama kurang melakukan kesalahan berbanding kita.... dan juga Ulama didorong oleh suluhan ilmu dan reda Allah....FIKIR FIKIRKAN !

Masalah Utama Manusia ialah samada dia mahu mencari kebenaran atau tidak. Pencari kebenaran, dia tak akan menyelongkar keburukan ... dia cuma akan menyelongkar kebaikan yg ada di sesebuah harakah atau hizbun itu.... Kerana kalau dia mencari kebenaran melalui keburukan & kecacatan... sampai bila bila pun dia tak dapat temui !

Sebab itu .. org org barat yg mengkaji Islam secara jujur tanpa ada sifat benci dan dendam... majority mereka telah memeluk Islam !

Mana mungkin manusia atau sesuatu harakah punyai 100% kesempurnaan....!!!

Hatta Alquran yg 100% sempurna pun mereka yg benci Islam cuba mengaitkan firman Allah dengan keburukan dan kecacatan ! Inikan pula Manusia dan harakah yg di-ilhamkan oleh manusia ????!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej