Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, June 9, 2017

Tercatat di dalam Kitab Daulah Islamiyyah Brazil " Zumbi "

ZOMBIE adalah Pahlawan Islam.

Apa yang terlintas dalam fikiran kita jika disebutkan “Zombie”? Jika yang muncul adalah mayat hidup yang berlumuran darah dan mengejar manusia untuk digigit dan dijadikan mayat hidup berikutnya, bermakna "ghazwatul fikri" yang dilancarkan Dunia Barat telah berhasil 100%. Barat melahirkan istilah “zombie” untuk menggambarkan mayat hidup yang tidak memiliki fikiran dan bernafsu memakan atau menggigit manusia normal. Melalui serangkaian cara bermula dari novel, filem sampai ke game, zombie digambarkan sebagai makhluk jahat yang harus dilawan. Ia di gambarkan sebagai mayat hidup yang tidak memiliki kebaikan sama sekali. Namun, benarkah Zombie dalam dunia nyata seperti itu? Ternyata Zombie adalah nama salah seorang pahlawan Islam di Brazil.

Pada abad ke-XVI, sekitar tahun 1550 Masehi, Islam mula masuk ke Brazil. Waktu itu, orang-orang Portugis membawa masuk budak-budak Afrika ke Brazil sebagai tenaga pekerja di kebun tebu. Majoriti budak-budak Afrika ini beragama Islam sehingga ada waktu, banyak muslim di Brazil. Tahun demi tahun, jumlah muslim di Brazil semakin banyak. Selain para pendatang, penduduk asli juga mula ada yang masuk Islam, menjadi mualaf. Posisi kaum muslimin pun semakin kuat, bukan hanya para pekerja tebu. malah bangsawan Brazil asal juga.  Ketika posisi Islam di Brazil menguat, Pasukan Salibi menghapuskan mereka. Pasukan Salibi berusaha menghancurkan Islam hingga ke akar-akarnya. Dan mereka menganggap program mereka berhasil. Islam telah dihancurkan.

Di saat seperti itu, pada tahun 1643, tiba-tiba muncul seorang pahlawan Islam. Dengan gagah berani ia mengistiharkan tertubuhnya Negara Islam di Brazil dimana sebelum itu bergerak mendakwahkan Islam ke berbagai penjuru Brazil dan mengajak para tokoh dan pemimpin di wilayah itu untuk masuk Islam. Nama pahlawan itu adalah - Zombie. Para penjarah Kristian yang merasakan Islam di Brazil telah mati tetiba tersentak. Rupanya Islam belum mati. Zombie telah menghidupkan Islam kembali di bumi Brazil. Dan oleh itu pasukan Salibi pun segera menjadikan Zombie sebagai sasaran. Dan rupanya, Zombie tidak hanya dimusuhi di waktu itu. Namanya pun dihancurkan di abad modern ini, dengan mewujudkan mitos Zombie adalah syaitan dalam bentuk mayat hidup.

Tercatat di dalam Kitab Daulah Islamiyyah Brazil " Zumbi "

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej