Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, July 7, 2017

Jadilah air yang menyiram api api. Air itu menyelesaikan

Alhamdulillah, dengan izin Allah, semalam diri yang faqir ini, dapat mendengar kata-kata hikmah dari ayahanda bersama Ustaz Azhar Idrus. Perbualan berkaitan masalah umat, yang semakin menjadi-jadi akibat kelalaian kita sendiri.

Antara kata-kata Ustaz Azhar Idrus yang saya masih ingat " Bila kita bawa Islam ini,  biasa pasti kita di halang. Di sekat sana sini. Jangan pelik, memang sudah sunnah dalam perjuangan. Kalau di halang oleh yang kafir itu biasa. Kalau di serang oleh sesama Islam, itu juga biasa, tak perlu kita pelik. Golongan ini, memang sentiasa ada setiap zaman. Mereka yang memerangi kebenaran ini, biasanya tidak akan bertahan lama. Kebenaran tetap akan tertegak. Tak lambat, kemudian bangun juga.

Kalau jenis belajar kitab tak habis tu, usah di layan. Baru tahu satu perkara, dah heboh dalam facebook. Seolah-olah dia sahaja yang tahu. Kita yang dah faham, teruskan sahaja dengan ilmu yang kita telah terima dari guru-guru yang alim dan soleh. Yang kurang cerdik tu, gi layan pula. Itulah punca mereka jadi popular. Mudah pula, dakyah mereka tersebar di fb, sehingga jadi viral. Akhirnya orang awam yang baca, keliru mana yang benar.

Sebab tu, nak berdakwah ni kena cerdik. Biarlah ahlinya yang selesaikan. Bila kita yang cetek ilmu ni, selesaikan. Sebab tu, rosak lagi keadaannya. "

Selesai perbualan bersama semua ustaz-ustaz yang hadir, dengan pelbagai ilmu dan pendapat, ayahanda memberikan beberapa kata hikmah buat semua " Benar, semua. Banyak lagi kerja kita untuk Islam ini. Kalau benar kita focus berdakwah, kita tidak akan sempat melayan karenah mereka. Umat sekarang perlukan kita, untuk di isi iman dan kefahaman Islam. Yang belum Islam, memerlukan kita, untuk membawa berita gembira ini. Khabar gembira, agama yang benar, menyelamatkan dari azab api neraka. Jika kita lalai dan terleka, akan semakin rosak umat hari ni. "

.................

Para asatizah, menjadi model buat umat hari ini. Jika kita sibuk bergaduh sesama kita, apalah beza kita dengan mereka.

" Jadilah air yang menyiram api. Bukan arang yang masuk ke dalam api. Air itu menyelesaikan, walaupun lambat. Arang itu, membarakan, lagi merosakkan. "

Menyelesaikan masalah umat bukan kerja yang mudah. Tapi boleh jadi mudah, bila ahlinya menyelesaikannya.

Bila, anjing yang menyalak tidak di gangu. Pandailah anjing itu senyap kembali. Bila di baling batu, makin kuat suaranya. Mampukah kita bertahan. Utamakan sabar. Tenang dalam dugaan.

- Kata hatiku -
( Safwatullah Bin Mohd Fadli )

.....................................................................
~ Catatan ilmu bersama para Murobbi ~
8 Julai 2017 / 11.26 am.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1612572908782579&id=100000896555307

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej