Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Wednesday, October 18, 2017

Penerangan Ust Shahul Hamid Tiada Masalah... Masih Ok Walaupun Boleh Diperdebatkan

Hapiz Kodiang
2 hrs
Penerangan Ust Shahul Hamid Tiada Masalah... Masih Ok Walaupun Boleh Diperdebatkan!
Saya dengar rakaman penerangan Ustaz Shahul Hamid tiada masalah apa-apa punpasai hukum gunting rambut. Dia sebut pengalaman peribadinya yang mengambil sikap ihtiyat. Dalam hal hukum aurat muslimah bersama wanita bukan Islam, itu adalah fatwa mazhab Syafi'iyyah yang kuat. Ia betul. Dia juga hurai tentang darurah membenarkan muslimah pergi rawat rambut di salon wanita bukan Islam. Ia betul.
Manakala kenapa aurat muslimah vs kaafirah sama seperti berhadapan dgn lelaki, itu persoalan lain. Illah yg disebut oleh fuqaha Syafi'iyyah ialah untuk menyekat (سد الذريعة) kaafirah menceritakan rupa sebenar aurat muslimat kpd orang bukan Islam. Kenapa jadi begitu? Kenapa illah tersebut seolah-olah amat suuk dzon kpd orang kafir?
Nanti dulu sahabat!.... Illah tersebut ditahqiqkan berdasarkan realiti pada waktu itu (kurun 7-10 H) terjadi perang Tatar, Salib dan konflik antara negara Islam dgn kuasa luar. Resam zaman perang, org berwaspada terhadap musuh dan mereka yg sama agama. Zaman itu, orang bukan Islam terbahagi kepada zimmi dan harbi krn DAP, MCA, MIC, Gerakan masih belum ada.
Bagi saya, illah tersebut boleh diteliti semula dalam konteks pelajar Melayu yg duduk sebilik dgn pelajar bumiputera Sabah Sarawak (contohnya di UiTM). Bagi saya aurat sesama mereka adalah seperti muslimah vs muslimah, dan sewajarnya dijaga sebaik mungkin. Budak-budak bukan Islam itu pun bukannya peduli dan tidaklah menjadi spy musuh Islam. Yg penting, saya berpesan kpd pelajar supaya menunjukkan akhlak mulia kpd roomate bukan Islam.
Kesan ceramah Us Shahul pada kecelaruan dlm masyarakat Islam amat minima. Yg terasa ialah media provokatif sahaja. Akan tetapi, orang yang memberikan pandangan kita boleh buat jamak solat atas pelbagai sebab kesusahan itu memang betul MENGELIRUKAN umat Islam jika penerangannya tidak 'jujur'. Ia membuka ruang kepada golongan singkat akal utk ekploitasi azimah solat atas alasan susah, payah yg tiada dhawabitnya.
Saya bersetuju jamak dibolehkan ke atas pesakit lumpuh atau kronik yg memerlukan bantuan jururawat. Kalau fatwa Syafi'iyyah yang اصح tidak membenarkannya pun, ia memang diharuskan oleh maqasid syariah atas sebab darurah kesakitan (مرض). Utk makluman, ada pandangan segelintir Ashabul Wujuh Syafi'iyyah membenarkan jamak kerana sakit. Akan tetapi imam Nawawi mentarjih jumhur ashab kata tidak boleh.
Namun, untuk dibuka keharusannya just kerana malas nak solat, penat, letih atau sayang make-up rosak, cuaca panas 30 celcius, takde payung nak ke kereta dll, itu semua POYO!
Islam itu mudah dan tidak membebankan, tetapi ada kaedah dan dhawabitnya. Jangan ada sesiapa cakap : "Bro, ada hadis tau dalam masalah ini! ".
Jawab balik : "Habis.. majoriti fuqaha yang bahas pasai perkara itu tidak faham hadis-hadis itu ka?". Jaga mulut tu bebaik sikit bro!
Teks di bawah ini berkenaan aurat muslimat vs kaafirah. Lagi satu kena beza antara asahh dan sahih. Lawan kpd qaul asahh ialah sahih (maknanya masih kuat) tapi lawan sahih ialah qaul dhaif. Dlm hal ini, ia adalah qawl asahh.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej