Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Saturday, December 16, 2017

Tok Guru tak hadir parlimen dijadikan isu


Tok Guru tak hadir parlimen
DR AZMAN IBRAHIM | 24 Oktober 2015.
Asalnya saya tak berminat untuk nak ulas isu hal kehadiran Tok Guru Presiden PAS ke sidang Parlimen. Sebabnya terlalu ketara unsur kebudak-budakan dari mereka yang menimbulkan perkara ini. Tapi bila nampak melarat dan ramai sangat yang tak faham, saya tulis sikit.
Satu-satu sidang parlimen mengambil tempoh masa yang lama untuk berakhir. 5 hari seminggu dari pagi dan ada ketikanya sampai tengah malam. Seorang pemimpin utama parti seperti Tok Guru Presiden mempunyai komitmen jadual tugasan yang sangat padat. Sama sebagaimana pemimpin utama parti lain. Sebab itulah seseorang pemimpin dibantu oleh ramai pegawai dan setiausaha untuk melicinkan tugasannya.
Najib tak selalu berada di Parlimen malah kehadiran Tok Guru ke Parlimen melebihi kehadiran Najib. Itu biasa. Sebagai PM, Najib ada ramai pegawai yang akan menyempurnakan apa yang perlu semasa beliau tak hadir ke Parlimen. Menteri-menteri pun ramai yang tak hadir ke parlimen. Mereka ada timbalan yang akan mengambil alih tugasan.
LGE juga begitu. Bukan selalu ada di Parlimen. Saya tak berminat untuk turut menjadi bodoh dengan membandingkan jumlah kehadiran LGE dengan Tok Guru walau saya yakin Tok Guru lebih kerap hadir. Masing-masing ada tugas dan tanggungjawab yang perlu disempurnakan. Adalah suatu yang bangang kalau orang ingat Tok Guru ponteng parlimen untuk pergi memancing!
Tanggungjawab Tok Guru bukan hanya sebagai Ahli Parlimen. Beliau juga Adun Rhu Rendang dan Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia. Komitmen Tok Guru bukan setakat atas muka bumi Malaysia, tetapi menjangkau ke dunia Islam lain.
Seseorang ahli parlimen ada masa dan waktu untuk mereka berucap. Bila soalan mereka akan dijawab juga ada waktunya. Bila tiba giliran, biasanya ahli parlimen akan hadir ke dewan.
Hadir ke parlimen adalah tugas seseorang MP. Tetapi hadir ke parlimen bukan satu-satunya tugas sebagai MP! Bila tak hadir ke parlimen bukan maknanya makan gaji buta. Banyak lagi tugasan yang perlu disempurnakan oleh seorang MP. Sebab itu peraturan parlimen tak menetapkan semua MP mesti hadir setiap hari!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej