Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, April 22, 2018

Bagilah lagi apa yang Cina mahu Sekolah Cina dapat pajakan tanah 99 tahun, sekolah tahfiz ditakok lama

AyobHussin Pulau Keramat shared a post.
3 hrs ·


Penerangan Pas B.Katil
3 hrs ·

Bagilah lagi apa yang Cina mahu
Sekolah Cina dapat pajakan tanah 99 tahun, sekolah tahfiz ditakok lama
Siti Fatimah

23/04/2018

BAGILAH lagi apa yang Cina mahu kerana mereka pasti mengundi BN dan menolak Pakatan Harapan (Harapan). Itulah kejayaan besar ultra kiasu Cina dalam meyakinkan pemimpin negara (BN), dalam mendapatkan apa yang dihajati.

Mengenali ultra kiasu ini sekian lama, terus terang undi mereka tidak akan beralih kepada BN. Jika adapun terlalu kecil. BN melalui wakil Cinanya – MCA dan Gerakan – akan tetap kalah di kawasan majoriti Cina, manakala Cina BN yang begitu bersungguh-sungguh mahukan kerusi kawasan majoriti Melayu tetap akan menang.

Melayu yang memenangkan Cina BN. Sedangkan Melayu di kawasan majoriti Cina, berputih mata. Ini realiti politik Malaysia hari ini. Kita begitu terbuka, manakala bangsa lain begitu sempit. Sama juga seperti MIC. Kasihan saya kepada MyPPP. Namun, jika UMNO masih mahu terus memberikan kerusi majoriti Melayu kepada MCA, Gerakan dan MIC, tidak mustahil kali ini akan kecundang.

Biarkan mereka bertanding di kawasan majoriti mereka. Ditakdirkan kalah, masih diperlukan dalam Kabinet, lantik mereka sebagai Senator untuk menduduki kerusi menteri, jika mereka mahu. Yakinlah! Kerajaan yang memahami Islam tidak akan menganiaya orang bukan Islam kerana ia asas hidup beragama.

Terbaharu, Sekolah Menengah Persendirian Cina Choong Hwa, Sentul, Kuala Lumpur diberikan pajakan sebidang tanah berkeluasan 1.2 hektar bagi tujuan pembinaan kompleks sukan, selama 99 tahun. Tidak sampai 6 bulan, dua bidang tanah telah dipajakkan kepada sekolah tersebut di tengah-tengah kota raya, yang harga atau nilai tanah seperti emas.

Berilah lagi kepada semua sekolah persendirian yang ada, saya mahu tengok adakah undi Cina akan beralih kepada BN.

Bersyukur sangat menjadi ultra kiasu ketika menjelang PRU14, mereka akan minta apa yang selama ini mereka tidak dapat.

Siapa untung siapa rugi? Jawapannya sudah berada di kepala masing-masing. Air mata menitis melihat sekolah agama persendirian seperti Maahad Tahfiz, ibarat hidup segan mati tak mahu. Sekolah persendirian Cina yang kini bakal diiktiraf sijil peperiksaannya (UEC) jika BN menang, diberikan layanan sebegitu hebat.

Boleh dikatakan semua sekolah aliran perdana tidak ada kompleks sukan kerana keterbatasan kawasan dan bajet, jadi apa istimewanya sekolah persendirian Cina diberikan pajakan tanah untuk pembinaan kompleks sukan. Ya, tidak dinafikan mereka membinanya dengan wang sendiri, tetapi wajarkah kera di hutan disusukan anak di rumah mati tak makan?

Saya tidak mahu komen panjang, semua orang sudah tahu. Cukuplah dengan melontarkan pertanyaan, sebenarnya kita mahu membina negara bangsa atau mahu membina bangsa? Kita mahu membina negara untuk 100 tahun atau membina negara untuk setiap lima tahun, setiap kali datangnya pilihan raya?

Jika matlamat kita untuk lima tahun. Lima tahun akan datang, kita akan terus memainkan politik melepaskan tali. Saya bimbang selepas ini tidak ada tali yang boleh dihulurkan lagi, semuanya sudah menjadi milik orang. Pribumi merempat di bumi sendiri.

Tidakkah kita sedar bahawa semua sekolah Cina yang beroperasi hari ini, sama ada sekolah bantuan penuh atau sekolah persendirian, prasarana dan infrastruktur mereka sudah mengalahkan sekolah berasrama penuh. Ada sekolah (SJKC dan persendirian) yang kelas sepenuhnya berhawa dingin. Penyata kewangan PIBG mereka setiap tahun berakhir dengan 7 angka. Baki wang mereka begitu banyak. Ini tidak termasuk pembinaan demi pembinaan baharu yang dilakukan.

Apa yang ingin saya sampaikan, sokongan dan bantuan daripada jutawan dan kaum mereka begitu tinggi bagi memastikan survival bahasa dan bangsa. Apabila kerajaan turut membantu, sudah tentu ia menjadi mencurah-curah sehingga melimpah. Kerajaan beri gaji dan bangunan, jutawan mereka tambah lagi dengan segala kemudahan.

Yang paling ironi, SJKC yang paling kurang murid dengan hanya ada seorang pelajar Cina dan selebihnya 22 pelajar Melayu di Hulu Langat, tidak boleh ditutup hanya kerana namanya SJKC.

Jika perkara yang sama berlaku kepada sekolah agama atau sekolah kebangsaan, pasti ia sudah lama ditutup daripada beroperasi. Inilah nasib kita. Saya sudah tidak tahu nak kata apa. Setiap kali saya mengeluarkan kata-kata, saya akan dituduh macam-macam kata-kata nista. Biarkan masa yang akan menentukan.

Wahai negarawan dan pemimpin yang tercinta! Saya sering dilabelkan sebagai rasis, ekstremis dan pelbagai label lagi. Saya terima apa juga label kerana sebagai rakyat Malaysia, saya mahu membina negara bangsa, bukan mahu membina bangsa. Bangsa tidak akan kekal. Setiap orang pasti akan mati, tetapi yang akan kekal adalah negara sehinggalah berlakunya, kiamat.

Ultra kiasu amat bijak dan licik. Hari ini kita berikan mereka sekeping tanah, selepas ini mereka akan membina kompleks. Jutawan mereka akan berbondong-bondong memberikan derma bagi memastikan kompleks sukan menjadi realiti. Mereka akan minta pengecualian cukai. Selepas itu, mereka akan mendekati wakil rakyat, kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan untuk mendapatkan dana tambahan.

Strategi terakhir, mereka akan jemput kepimpinan tertinggi negara untuk merasmikan bangunan tersebut. Mereka akan minta dana tambahan ketika merasmikan, kemuncaknya mereka akan dapat lagi tambahan beberapa juta. Inilah yang telah berlaku kepada beberapa bangunan berasaskan kaum yang telah dibina bagi menyempurnakan pembinaannya dan kelengkapannya.

Sudah tentu apabila didekati, sebagai pemimpin, mereka akan beri, sebab mahukan undi mereka. Lihatlah bangunan Persekutuan Persatuan Cina Malaysia (Hua Zong) di Serdang, tersergam indah di tepi lebuh raya. Bangunan ini berdiri megah dengan bantuan kerajaan.

Selain daripada menjadi tempat operasi dan menempatkan segala kegiatan mereka, bangunan ini juga menempatkan Universiti Merdeka dengan bahasa Cina sebagai pengantara. Bertambah lagi universiti berasaskan bangsa. Akhirnya, mereka dapat semua, kita melopong. Undi entah ke mana. Sekolah persendirian agama, tetap tidak berubah. Apakah berbaloi politik sebegini?

Secara tidak langsung, pemberian pajakan tanah ini, bermakna kita telah mengiktiraf UEC, sijil yang dikeluarkan dan dikelolakan sendiri oleh sekolah persendirian ini. Perlu diidingat, UEC sudah menjadi manifesto BN pada PRU14. Bermakna jika BN menang, UEC akan diiktiraf dengan beberapa syarat.

Manakala, jika Harapan menang, lebih cepat lagi untuk diiktiraf kerana dalam manifesto Harapan akan mengiktiraf UEC tanpa syarat. Harapan lebih berani dalam matlamat menghalalkan cara, berbanding BN. Sudah tentu dalam hal ini BN lebih baik daripada Harapan. Ternyata Harapan mahu membina negara dalam negara. Politik sebegini amat bahaya dan rakyat mesti menolaknya.

Saya tidak kisah langsung, malah akan menyokong sepenuhnya, jika kerajaan mahu membantu Cina (begitu juga bangsa lain) yang gelandangan bagi mengeluarkan mereka daripada kemiskinan, kerana ia amat penting dalam pembangunan negara bangsa. Kemiskinan adalah isu yang amat besar dalam pembinaan negara bangsa. Tetapi memperkayakan lagi sekolah mereka yang sudah sedia kaya, maaf, saya terpaksa bersuara walaupun terpaksa berhadapan dengan risiko.

Tidak timbul saya sebagai seorang Cina tidak menyokong bangsa sendiri. Maaf, saya lebih mengutamakan pembinaan negara bangsa daripada pembinaan bangsa. Pembinaan bangsa hanya akan meruntuhkan sistem demokrasi berparlimen, raja berperlembagaan yang selama ini kita bina.

Pastinya perpaduan kaum akan tergugat apabila ada sesuatu bangsa yang merasakan mereka lebih superior daripada bangsa lain. Lebih malang, apabila mereka tidak dapat dikeluarkan daripada kemiskinan.

Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej