Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Tuesday, April 17, 2018

Nak jadi penganalisa politik, tak payah ada PHD sebenarnya


Nak jadi penganalisa politik, tak payah ada PHD sebenarnya.
ada kemahiran QMT ( Quantitative Methode), mahir sejarah dan ada common sense pun sudah memadai.
ada PHD pun tapi tak mahir QMT, saya rasa agak mustahil dia mampu menjadi pengalisa politik terbaik
harap harap DR ada semua ni
dah banyak kali baca org analisa politik ni baik di sebelah pembangkang atau di pehak BN .... kebanyakan cuma nak jadi "penyedap hati" saja
hasilnya ke laut .....
biasalah bila dia penyokong pembangkang, hasil analisa akan berpehak kpd pembangkang.. begitulah sebaliknya ....
TAK PERNAH ADA KEIKHLASAN DALAMNYA !!??
Kita tak tahu bagaimana seseorang itu ambil data dan buat persampelan, bagimana colerasi antara data data dan taburan sample tu..
bagaimana kita boleh percaya dengan hasil yg dibuatnya ?
contohnya hasil "invoke rafizi" yg penuh controversi !!??
saya tak pasti dr ni ada QMT atau tidak, tu kena tanya dia lah.
Dia kata :
"
i) PRU 14 akan hanya menyaksikan persaingan sengit antara BN dan PH sahaja,
(ii) PAS adalah parti yang akan kalah teruk dalam PRU ini,
(iii) kerajaan PAS akan jatuh di Kelantan. Alasan kenapa saya berpandangan sedemikian telah saya hujahkan dalam kenyataan saya sebelum ini. "

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej