Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, April 29, 2018

KEBURUKAN DASAR PENSWASTAAN DI MALAYSIA


KEBURUKAN DASAR PENSWASTAAN DI MALAYSIA
Sistem Tender terbuka Amerika Syarikat mengamalkan sistem tender terbuka-menggalakkan persaingan, inovasi, kemasukan teknologi dan kepakaran DAN INI TIDAK BERLAKU DI MALAYSIA !
-tiada persaingan kerana syarikat-syarikat yang diberikan hak penswastaan adalah telah dipilih secara budi bicara-rasuah, hadiah dan sebagainya untuk kekalkan tender Monopoli oleh syarikat-syarikat besar seperti TNB, Telekom Malaysia, Air dan sebagainya yang akan memonopoli perkhidmatan kewangan yang kukuh.
Dasar untuk diberikan perkhidmatan terbaik, maka kos operasi akan menaikkan tarif yang membebankan rakyat serta kos sara hidup meningkat.
Syarikat monopoli bekalkan perkhidmatan yang baik serta bermotifkan keuntungan tidak mengambil kira masalah rakyat yang berpendapatan rendah
Tidak berlaku persaingan, hanya satu syarikat yang memonopoli-sistem pasaran kapitalis(yang lemah akan terkeluar dari pasaran)
DEB bermatlamat memberi keutamaan kepada bumiputera dari segi pengagihan sumber-sumber ekonomi.
Kekangan penyertaan orang Melayu dalam bidang perniagaan sebelum DEB adalah akibat kekurangan rangkaian perniagaan untuk mereka. Malahan UMNO merupakan parti yang paling banyak menikmati faedah dari dasar tersebut !!!!
Contoh : lesen rangkaian televisyen, projek lebuhraya Utara Selatan Contoh syarikat : United Engineers Malaysia (UEM) & Fleet Group bla bla bla .....
Menyebabkan kebebasan dalam bidang penyiaran dan penerbitan. Kewujudan televisyen dan radio swasta merancakkan lagi bidang penyiaran negara dan majalah-majalah hiburan yang telah mempengaruhi minda masyarakat.
Penswastaan membawa kepada kenaikan kos sara hidup akibat kenaikan harga barangan dan perkhidmatan atas alasan ekonomi.
Maka ia tidak mampu membasmi kemiskinan malah meningkatkan pengangguran.
Tiada penawaran tender terbuka.
Di Malaysia lebih mengamalkan konsep ‘1st come 1st served’. Peluang penswastaan telah dipilih berdasarkan hubungan politik dan peribadi
Ini secara tidak langsung akan menggalakkan berlakunya penyelewengan kuasa dan rasuah.
Seterusnya sikap dan integriti seorang pemimpin dipertikaikan. Apabila sesuatu penswastaan berlaku, syarikat akan melakukan rombakan dan pengubahsuaian operasi. Dalam hal ini, lebihan kakitangan akan dibuang bagi membolehkan kos operasi dapat dikurangkan
Bila konsep peswastaan tanpa kawalan, maka tiada lagi konsep negara berkebajikan. Sepatutnya keperluan asas seperti Rumah, bekalan api dan air dan beras TIDAK HARUS di swastakan dan ianya haram di sisi Islam.
Konsep negara berkebajikan yg di bawa oleh PAS harus dipuji dan harus diberi peluang oleh rakyat ....
selamat mengundi di PRU14

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej