Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, April 30, 2018

SETIAP SESUATU UMAT MASUK KEDALAM NERAKA, DIA AKAN MENGUTUK PARA PEMIMPINNYA YG TELAH MENYESATKANNYA

AyobHussin Pulau Keramat shared a post.
8 mins ·




Abdul Halim Pit Din is with Alif Baa Taa Neal and 41 others.
April 21 at 9:33pm ·


SETIAP SESUATU UMAT MASUK KEDALAM NERAKA, DIA AKAN
MENGUTUK PARA PEMIMPINNYA YG TELAH MENYESATKANNYA.

Allah Berfirman Maksudnya:
“Masuklah kamu sekalian ke dalam neraka bersama umat-umat jin dan manusia yang telah terdahulu sebelum kamu. Setiap suatu umat masuk ke dalam neraka, dia mengutuk pemimpinnya yang menyesatkannya; sehingga apabila mereka masuk semuanya berkatalah orang-orang yang masuk kemudian di antara mereka kepada orang-orang yang masuk terdahulu: “Ya Tuhan kami, mereka telah menyesatkan kami, sebab itu datangkanlah kepada mereka siksaan yang berlipat ganda dari neraka.” Allah berfirman: “Masing-masing mendapat siksaan yang berlipat ganda, akan tetapi kamu tidak mengetahui.” (Al A’raaf: 38)


AMAT MALANG SEKALI. KAMU MASUK NERAKA KERANA MENTAATI PEMIMPIN YANG MENYESATKAN KAMU DARI JALAN YANG BENAR.

Allah Berfirman maksudnya:
"Pada hari wajah mereka dibolak balikkan dalam neraka, mereka berkata: Wahai, kiranya dahulu kami taat kepada Allah, taat kepada Rasul. Dan mereka berkata: Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mentaati para pemimpin dan pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar" (Surah Al Ahzab: 66)

Imam Ibnu Katsir menerangkan bahwa, “Mereka diseret ke dalam neraka di atas wajah mereka, kemudian wajah mereka meliuk-liuk dalam jahannam. Lalu pada saat seperti itu mereka berangan-angan kalau seandainya dulu mereka di dunia taat kepada Allah dan Rasul Nya. Sebab, mereka (lebih) mengikuti (taat) kepada As-Saadah yakni pemimpin-pemimpin, dan Kubaraa’ yakni para ulama atau pembesar kaum. Sedang mereka menyelisihi Rasul-Rasul Allah.”

Jangan sampai tahap ini kerana penyesalan paling besarpun tidak akan bermakna. Semuga kita adalah umat yang terbaik dengan pemimpin yang soleh dan muslih. Bukan umat yang dipimpin oleh para pemerintah yang zalim dan batil. Harap pemimpin kita tidak seperti pepatah "Tongkat yang membawa rebah".

LEBIH MALANG LAGI PEMIMPINMU SENDIRI MENGHERET KAMU BERSAMA-SAMA KELEMBAH KESESATAN DIAKHIRAT KELAK.

Allah Berfirman Maksudnya:
"Dan Allah jadikan mereka pemimpin-pemimpin yang mengajak (manusia) ke neraka dan pada hari kiamat mereka tidak akan ditolong." (Al-Qasas: 41)

Pengikut akan dikumpulkan bersama pemimpinnya di akhirat kelak. Apa jawapan kalian-kalian di akhirat nanti tatkala manusia dipanggil bersama pemimpinnya? Dan barang siapa yang buta hatinya didunia, nescaya diakhirat nanti ia akan jadi buta!!.

Jangan sampai terjadi pemimpin berlepaskan diri dari pengikutnya (iaitu kamu) di akhirat kelak !! Lebih malang apabila pemimpinmu sendiri yang mengajak dan mengheret kamu bersama-sama kelembah kesesatan diakhirat kelak.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej