Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, August 21, 2016

Mufti tidak perlu ada blog. Mufti juga tidak perlu bermain isu politik. Mufti juga tidak perlu tulis lagu puisi dan sajak .. keluarkan album .... alahaiiiii !


Saya pernah dengar dari mulut guru tua saya, dah lama meninggal.
dia bercakap tentang mufti, kerja kerja mereka, kedudukan mereka dan akhlaq akhlaq yg perlu mereka jaga
Nak bercakap sikit apa yg saya ingat tentang mufti :
Dah lama nak cakap
Dari apa yg saya faham ..... Mufti tidak perlu ada blog. Mufti juga tidak perlu bermain isu politik. Mufti juga tidak perlu tulis lagu puisi dan sajak .. keluarkan album .... alahaiiiii !
Mufti yang sebenar ialah seorang yang diberi mandat oleh Sultan (atau Raja) sesebuah negeri sebagai pemegang fatwa bagi negeri tersebut.
Mufti adalah seorang yang memegang kedudukan tertinggi selepas Sultan. Tugas mufti amatlah berat, termasuk menulis fatwa, menyimpan fatwa dan membatalkan fatwa.
Jika dibandingkan dengan sistem perundangan Malaysia, mufti itu sebenarnya setaraf dengan seorang hakim.
Pasti ramai yang tahu bahawa seorang hakim tidak boleh keluar minum sebarangan, tidak boleh ke pasar, tidak boleh berjumpa orang ramai, dan sebagainya.
Namun tidak ramai yang tahu bahawa mufti juga begitu. Kata-kata seorang mufti adalah wajib untuk diikuti, melebihi daripada kitab-kitab agama yang ditulis oleh para ulamak.
Sebagai contoh, katakan di dalam sesebuah kitab terdapat hukum bermain seruling adalah harus. Mufti pula mengatakan bermain seruling itu haram. Maka terbatal lah penyataan di dalam kitab itu, manakala kata-kata mufti pula yang wajib diikuti. Demikianlah tingginya darjat seorang mufti.
Dengan kata lain, seorang mufti bukan seorang pendakwah, tetapi seorang pendukung. Tugasnya pula bukan menegakkan agama, tetapi memelihara agama. Tidak boleh berjumpa orang ramai di pasar, menerbitkan album, aktif berblog, dan sebagainya, supaya kredibiliti seorang mufti itu terpelihara.
Akhir zaman ni semua sudah tunggang terbalik
Mufti keluar bermain golf, pakai topi berlidah seperti yahudi, bersantai bergelak dalam restoran dan kedai makan..
Mungkin sebab itulah agama kita jadi tonggang langgang ?
Begitulah apa yang saya tahu dari tuan guru

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej