Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Wednesday, February 15, 2017

Beza tugas mufti dengan hakim(pemerintah), ahli parlimen@ahlisyura

Kata orang: Jangan buat undang-undang potong tangan pencuri selagi masih ada yang lapar dan menganggur!

Kalau begitulah lojiknya kenapa tidak dikatakan: jangan buat undang-undang penjara kepada pencuri selagi masih ada yang lapar dan menganggur. Malah jangan dibuat sebarang hukuman kepada pencuri selagi ada yang lapar dan menganggur!
Boleh ke diterima lojik itu? Itu adalah alasan dan dalih bukannya hujah.

Namun RUU 355 tidak berkaitan dengan hukuman kepada pencuri. Tetapi penentang RUU 355 berhujah sebegini untuk menimbulkan kekeliruan umat.

Dr Khairuddin at-Takiri

Mohd Mahyuddin Mohd Yusoff.

Beza tugas mufti dengan hakim(pemerintah), ahli parlimen@ahlisyura atau ahli hallu wal aqdi(pembuat dan penggubal undang2) mengikut siyasah syar'iyyah.

Mufti tugas dia memberi pencerahan berkenaan hukum yang menjadi kekeliruan masyarakat atau menjawab bila ditanya. Mufti tiada kuasa menggubal atau menetapkan keputusan atau membuat@ menggubal undang2.

Hakim@pemerintah, atau ahli syura@ahlu halli wal aqdi yang sekarang ialah ahli2 parlimen tugas mereka membuat dan menggubal undang2 melalui sistem demokrasi berparlimen. Mereka ini berbeza dengan mufti kerana mereka ada kuasa membuat@menggubal undang2.

Bila ahli parlimen yang ada kuasa mencadang dan menggubal undang2 supaya mahkamah syariah lebih berkuasa dan dinaik taraf itu bidang kuasa mereka selagi tidak bercanggah dengan syarak.

Tiba2 mari maza dengan rora mahu menyibuk nak mempertikai tugas ahli parlimen@penggubal undang2 kononnya benda itu bukan hudud dan tiada nas. Benda takzir memang tiada nas dan diserah kepada pemimpin atau ahlu halli wal aqdi yang menggubal selagi tidak bercanggah dengan nas. Biarlah ahli parlimen nak martabat mahkamah syariah kerana itu kewajipan sebagai ahli parlimen Islam.

Makin lama makin tak cerdik 2 orang ni.
الله أكبر.....
Mazhab baru.
Dunia ini tak perlu langsung hukuman.
Kita perlu seluruh dunia kondusif dulu.

Ataupun kita tunggu di akhirat dan syurga, sebab ketika itu dan tempat yang paling kondusif.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej