Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Saturday, August 26, 2017

Pemimpin Bebal Pengundi Sengal


Pemimpin Bebal Pengundi Sengal
Teringatkah kita kata Allahyarham pelakon Ibrahim Pendek dalam filem 40 penyamun? Bila dadu dilambung dia berkata ‘
“Mari kita tengok siapa yang kenaaaa”
Nah mutaakhir ini kita melihat kecelaruan dan haru biru yang melanda politik negara. POLITIK BUAH DADU jadi mainan. Pemimpin kerajaan lambung dan rakyat terkejar-kejar meneka laba. Akhirnya rakyat juga yang tertipu dihimpit pelbagai tekanan seperti kenaikan harga barang dan harga minyak petrol, nilai matawang ringgit yang merudum teruk, cukai GST yang dipaksa mengekori rakyat seolah-olah menyaksikan pemimpin negara sengaja ‘mendera’ rakyat’ dalam tradisi mereka dulu, kini dan selamanya.
Kenapa tidak? Bukankah itu pemainan mereka. Apabila sampai masanya dekat pilihanraya nanti kita tengok muka bodoh mereka memujuk rakyat, harga sawit dan getah naik setakuk, saham Felda diberi untuk membeli undi. Harga petrol turun mendadak. Masa itu kita tengoklah wajah orang tua kita tersenyum lebar dan mencium tangan korup pemimpin. Pemimpin kerajaan turun padang menyising kain mengharung banjir dan lumpur. Belia-belia malah lepasan siswa yang dikatakan generasi bijak pandai pun boleh bersama pemimpin bebal. Isu gejala rasuah yang berakar umbi oleh pemimpin politik dan kecilakaan angkara 1MDB tidak langsung mampu menyentuh matahati mereka.
Isa: dah pakai baju harum manis pun masih senyum
Semua kesalahan dan kemungkaran kerajaan yang memerintah dilupakan. Tak percaya? Sebab tuan puan termasuk golongan itu kecuali tuan puan menanam semangat untuk mengubahnya.
baca lagi .....

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej