Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Wednesday, December 5, 2018

Umat Islam Perlu Tahu Maksud Merry Christmas

Perkataan "Krismas" bermaksud "Mass Kristus," kemudian dipendekkan kepada Bentuk yang lebih pendek "Xmas" "Kristus-Mass." - Pertama kali digunakan di Eropah pada tahun 1500-an - berasal dari abjad Yunani, di mana X adalah yang pertama surat nama Kristus: ". X-Mass" Xristos, oleh itu kita sebagai umat Islam Perlu berhati-hati dalam membuat sesuatu sambutan atau hadiri majlis yang mugkin kita diundang oleh orang sekeliling kita.

Kristus tidak dilahirkan pada 25 Disember. Tarikh itu dipilih bertepatan dengan sambutan Rom pagan menghormati Saturnus (dewa tuaian) dan Mithras (dewa purba cahaya), satu bentuk penyembahan matahari. Perayaan ini datang pada atau selepas solstis musim sejuk, pada hari yang singkat tahun di hemisfera utara, untuk mengumumkan bahawa musim sejuk tidak selama-lamanya, yang hidup diteruskan, dan jemputan untuk tinggal dalam semangat yang baik. (inilah kepercayaan beliau)

Ini saja Pengetahuan pendek tentang sambutan CHRISTMAS yang sekarang ini negara kita menyambut hari tersebut dengan begitu meriah dengan patung-patung santa dan lambang-lambang Chritmas di merata tempat. Kongsikan kepada rakan-rakan Islam kita yang mugkin lagi mereka tidak mengetahui maksud sebenar hari CHRISTMAS.

Kita perlu sedar, bahawa otak kita telah diracun dari kecil lagi dengan budaya ini oleh orang barat untuk merosakkan keparcayaan umat Islam. Sebagai contoh yang mudah, ketika kita kecil karton-karton ini amat pepulor dikalangan kanak-kanak, jadi berhati-hati lah.

http://woowidin.blogspot.com/2015/12/umat-islam-perlu-tahu-maksud-merry.html

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej