Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, December 24, 2018

Umat Islam Perlu Tahu Maksud Merry Christmas


Umat Islam Perlu Tahu Maksud Merry Christmas
Perkataan "Krismas" bermaksud "Mass Kristus," kemudian dipendekkan kepada Bentuk yang lebih pendek "Xmas" "Kristus-Mass." - Pertama kali digunakan di Eropah pada tahun 1500-an - berasal dari abjad Yunani, di mana X adalah yang pertama surat nama Kristus: ". X-Mass" Xristos, oleh itu kita sebagai umat Islam Perlu berhati-hati dalam membuat sesuatu sambutan atau hadiri majlis yang mugkin kita diundang oleh orang sekeliling kita.
Kristus tidak dilahirkan pada 25 Disember.
Tarikh itu dipilih bertepatan dengan sambutan Rom pagan menghormati Saturnus (dewa tuaian) dan Mithras (dewa purba cahaya), satu bentuk penyembahan matahari.
Perayaan ini datang pada atau selepas solstis musim sejuk, pada hari yang singkat tahun di hemisfera utara, untuk mengumumkan bahawa musim sejuk tidak selama-lamanya, yang hidup diteruskan, dan jemputan untuk tinggal dalam semangat yang baik. (inilah kepercayaan beliau)
Ini saja Pengetahuan pendek tentang sambutan CHRISTMAS yang sekarang ini negara kita menyambut hari tersebut dengan begitu meriah dengan patung-patung santa dan lambang-lambang Chritmas di merata tempat. Kongsikan kepada rakan-rakan Islam kita yang mugkin lagi mereka tidak mengetahui maksud sebenar hari CHRISTMAS.
Kita perlu sedar, bahawa otak kita telah diracun dari kecil lagi dengan budaya ini oleh orang barat untuk merosakkan keparcayaan umat Islam. Sebagai contoh yang mudah, ketika kita kecil karton-karton ini amat pepulor dikalangan kanak-kanak, jadi berhati-hati lah.
Allah Ta’ala berfirman,
وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.” (QS. Al-Baqarah: 120)
Perlu dipahami, ajaran Yahudi dan Nashrani hanyalah mengikuti hawa nafsu semata sehingga disebutkan dalam ayat,’
وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
“Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.” (QS. Al-Baqarah: 120)
Maka ayat di atas menunjukkan larangan mengikuti hawa nafsu Yahudi dan Nashrani. Juga dalam ayat itu terdapat larangan untuk tasyabbuh dengan Yahudi dan Nashrani (meniru-niru mereka, pen.), begitu pula secara khusus tidak boleh meniru ajaran mereka.
Walau larangan di atas ditujukan pada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, namun umatnya pun tetap termasuk di dalamnya.
لأن الاعتبار بعموم المعنى لا بخصوص المخاطب، كما أن العبرة بعموم اللفظ، لا بخصوص السبب
Karena yang kita lihat adalah makna, bukan melihat siapa yang ditujukan pembicaraan tersebut. Sebagaimana ada kaedah, “Al-‘ibrah bi ‘umumil lafzhi, laa bi khushushis sabaab (dari lafazh umum itu yang diambil pelajaran, bukan semata-mata dilihat dari kekhususan sebab semata).” Demikian penjelasan dari Syaikh As-Sa’di.
Ayat di atas juga menunjukkan bahwa dengan ilmu dan pendidikan Islam yang benar yang membuat kita selamat dari ajakan Yahudi dan Nashrani

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej