Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, May 8, 2015

Apabila tuhan nak taqdirkan negara itu hancur

https://www.facebook.com/srikandi.islam.7165/posts/706976822780988
Sri Kandi Islam

Ada sebuah hadis Rasulullah s.a.w. yg diriwayatkan oleh Ad- Dailami dgn maksudnya:“Apabila Allah menghendaki kebaikan bagi suatu bangsa, maka dijadikan pemimpin-pemimpin mereka orang-orang yang bijaksana, dan dijadikan ulama-ulama mereka yang menangani hukum dan peradilan.

Juga Allah jadikan harta benda di tangan orang-orang yang dermawan. Tetapi jika Allah menghendaki kehancuran bagi suatu negeri, maka Dia jadikan pemimpin-pemimpin mereka orang-orang yang berakhlak rendah. Dijadikannya orang-orang yang dungu (fasik) yang menangani hukum dan peradilan, dan harta benda berada di tangan orang-orang yang bakhil”.....Kita lihat dlm hadis ini,Nabi s.a.w. telah menegaskan keadaan seebuah negara yg menjadi makmur..dan juga sesebuah negara yg menuju kehancuran....bandingkanlah dgn apa yg kita ada sekarang ini,.

.Pemimpin melayu yg mengaku beriman,tetapi dlm masa yg sama menolak sebahagiannya ayat2 Allah Ta'ala....Negara yg kaya dgn hasil buminya,tetapi setiap tahun hutang meningkat sehinggakan mencapai tahap kemuflisan....maka yg menjadi mangsa adalah rakyat2nya,sedangkan para pemimpin bersenang lenang atas keperitan rakyatnya.Kata2 pemimpin yg fasik dlm bab hukum agama lebih dipercayai daripada kata2 ulama2 atau ustaz2 atau tok2 guru dipondok2.....Sedikit demi sedikit,kita lihat perubahan negara menghala kehancuran....

1.Akhlak muda-mudi lebih teruk dari barat...pendedahan aurat menjadi satu trend/fesyen yg up to date.

2.Percambahan hiburan2 yg melalaikan...bermula dari tmpat awam sehinggalah ke dlm rumah.

3.Percambahan pusat2 judi sudah menjadi kebiasaan ramai dan tiada apa2 perasaan terhadap perkara itu.....menjadi sebahagian hasil KERAjaan,walhal sudah ada hasil yg halal lebih dari mencukupi.

4.Trend memperingati Rasulullah s.a.w. dgn mencampur adukkan dgn kebathilan..iaitu seperti bercmpur lelaki dan wanita...dan ada yg terbaru memadam lampu ketika ber Yahana..na.

5.Para2 mufti mengeluarkan fatwa yg hanya melihat kpd kepentingan pemimpin/Kerajaan,tidak lagi memihak kpd umum/rakyat.

6.Banyak berlaku murtad.

7.Banyak tersebarnya ajaran2 sesat..sehinggakan kesesatan itu tidak dpt dirungkaikan samada benar atau bathil...menandakan rakyat dlm kejahilan ilmu agama.

8.Mendapati pemimpin yg rasuk dan boros,mementing periuk nasi sendiri dari membela nasib rakyat.

9.Mendapati pemimpin yg lebih gemar mengongkong cetusan idea rakyat,dari menilainya.

10.Mendapati pemimpin itu sendiri yg sentiasa dlm kefasikan.

*** Kalau nak dihitung,mungkin banyak lagi...ciri2 kehancuran ini.....Atas rasa tanggungjawab ini,marilah kita yg mengaku benar2 beriman kpd Allah dan rasul-Nya..memuhasabah diri dan kembalilah kpd jalan yg benar..Sesungguhnya kebenaran itu adalah dari Allah dan Rasul-Nya..(Al-Qur'an dan as-Sunnah)....Ikutilah perjuangan yg berdasarkan/bertunjangkan kpd keduanya ini.....Insya Allah,Allah bersama2 dgn orang2 yg benar.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej