Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, May 4, 2015

Di Switzerland, nak buat jambatan pun kena dapat pengesahan dari Rakyat

Di Switzerland, nak buat jambatan pun kena dapat pengesahan dari Rakyat
Semasa aku di Brunei, aku diberi taklimat oleh seorang mualaf berwarga Switzerland yang menetap di Sarawak. So aku ambil kesempatan disamping belajar sejarah Brunei, aku turut bertanya politik di Switzerland. Di Switzerland, nak buat jambatan pun kena dapat pengesahan dari Rakyat.
Cukup 100,000 tanda tangan Rakyat, baru boleh buat jambatan. Semua hal2 negara dibincangkan bersama Rakyat. Dan Akta itu boleh dipinda mengikut keadaan semasa. Contohnya 100,000 orang dah setuju nak buat jambatan. Jambatan pun dibina. 10 tahun berikutnya nak bina jalan raya pula sebab jambatan dah sempit akibat populasi semakin meningkat.
So selain dari jambatan, jalan raya alternatif juga kena bina. Jalan raya tu pun kena minta 100,000 tanda tangan Rakyat. Andaikata ada kawasan yang terjejas akibat pembinaan jalan raya tersebut. 100,000 tanda tangan tu boleh terbatal sekiranya ada orang yang usulkan agar kawasan yang terjejas mendapat sokongan 100,000 tanda tangan.
Memang nampak macam sampai bila nak selesai, tapi cara mereka menyelesaikan masalah itu LEBIH TEPAT dan TAK MAIN2.
Ahli politik nak tipu Rakyat? Jangan harapla.. silap2 tak sampai sehari jadi ahli politik.
Malaysia.. 57 tahun kena tipu pun relaks jer... !!!!!
— with Tok Akie and 11 others.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej