Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, December 18, 2016

Ada PhD tapi bodoh...itulah yang sesuai buat Rozaimie...

Tgha pergi dgn restu dan mandat Kesatuan Ulama' Dunia  sbg wakil berunding bukan pergi buat pandai sendiri.. Mungkin dengan kerajaan Mynmar pun boleh hantar beliau jika ada keperluan..

Ada PhD tapi bodoh...itulah yang sesuai buat Rozaimie...

Nukilan ustaz pondok yg padu.....

-Saya bodoh tapi saya simpan, dia bodoh tapi dia tunjuk-

Saya sebenarnya sudah tidak berminat untuk mengulas sesuatu isu yang timbul dan tidak berminat untuk berbalah di laman ini. Cuma bila melampau saya rasa ingin berbicara walaupun saya ini hanya orang bodoh..Saya lihat semakin melampau ustaz yang kononya 'Pakar Hadith' itu menfitnah. Menghentam orang di statusnya tanpa ada sikap 'Tabayyun'. Dia selalu canang bahawa kita perlu tabayyun. Walhal dia sendiri menyebarkan fitnah.
Selalu saja ingin cepat mengulas dan menjadi hero di facebook dengan merujuk sumber yang salah dan fitnah. Kononnya supaya ingin orang lihat "Akulah yang prihatin pada Ummah", Sedangkan kerjanya hanya update status di FB dan cari "LIKE" sahaja.

Ulama' tersebut pergi ke sana atas tujuan usaha untuk membawa suara Ummah Syiria. Ulama' itu tidak bodoh pergi semata-mata untuk berbaik dan menyokong Syiah yang membunuh Sunni di Syiria. Mungkin dia ke sana sekadar mengambil ruang menyampaikan mesej dan usaha mencari jalan penyelesaian..
Sedangkan saya tidak nampak apa-apa usaha "Dr itu" untuk ummah di Syiria..Yang saya lihat Dr itu hanya sekadar jadi jaguhan berbalah di FB saja..Padan buang masa begitu sahaja..c

Almarhum Sheikh Buti (rahimahullah)  keseorangan menolak pendekatan kekerasan menentang kerajaan Bashar kerana menyedari kemusnahan yang amat dahsyat akan berlaku jika memberontak, dan itulah juga anjuran para ulama silam dalam kitab-kitab mereka yang klasik apabila berdepan dengan mana-mana pemimpin yang zalim, namun para ulama Syria menentang beliau dan menuduh beliau ulama kerajaan dll.,

maka jadilah Syria sepertimana yang kita saksikan hari ini dengan lebih 400,000 (setakat ini) terkorban dan ribuan ulama dibunuh.

Ulama al-Azhar faham bagaimana berhadapan dengan pemimpin zalim dan belajar daripada pengalaman Syria, cuba mengelak Mesir daripada menjadi medan pertumpahan darah seperti Syria, tetapi mereka juga dituduh dengan tuduhan yang sama. Mereka bukan menyokong kerajaan yang zalim, tetapi mereka terpaksa memilih untuk mengambil mudarat dan kemusnahan yang kurang antara dua pilihan mudarat yang ada.

Ini kaedah dalam usul al-fiqh. Kena bersangka baik atas ijtihad para ulama yang thiqah dan jangan ketaksuban dan emosi membutakan kita daripada menghormati ulama jujur yang sepanjang masa dan hayat mereka habiskan untuk Islam.

Allahu al-musta'an!

[Artikel Hiasan: temubual Mac 2013]

Credit : Ustaz Dr Nik Roskiman ( Penceramah Radio IkiM )
Kalau kamu rasa sudah kenal Syiah.. TGHH sudah kenal lebih dahulu daripada kamu.

Kalau kamu sayang kepada Ummat Islam yang dizalimi.. TGHH sebahagian besar usianya dihabiskan pada jalan itu..

Bertanya kenapa TGHH hadir tidak salah tapi menyindir, memaki apa yang dibuat TGHH membuatkan dirimu kelihatan bodoh.#kopipes#

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej