Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, December 23, 2016

APAKAH INI BUKTI MALA FIDE MAZA TERHADAP TGHH ?

APAKAH INI BUKTI MALA FIDE MAZA TERHADAP TGHH?
- oleh Salam Muhammad @ BayangDiAir

"Jika ucapan Hadi itu menonjolkan bantahan umat Islam terhadap Islam, pada saya, apa yang Hadi buat itu ok lah. Namun secara peribadi yang saya lihat, setakat yang dilaporkan media, saya tidak nampak apa-apa kritikan yang tegas terhadap Iran. Sebaliknya ucapan Hadi memuji Iran dari awal hingga akhir."

Demikianlah kata-kata Mohd Asri Zainal Abidin ( MAZA) dalam mengulas kunjungan TGHH ke Tehran. Itukah standard pandangan seorang  mufti yang kelek  Phd? Mengapa aku kata demikian? Mari kita menyelami bait-bait petikan  tulisan beliau di atas.

Pertama, beliau menggunakan perkataaan ‘jika’. Ini bermakna beliau tidak pasti. Maka sudah pastinya  beliau tidak tahu isi sebenar ucapan TGHH. Beliau belum pasti dan belum tahu perkara sebenar namun bagai terjun tidak bertangga beliau mencapai pena. Terus mengulas dan menulis. Gelojoh juga MAZA ni.

Kedua, beliau berkata “secara peribadi yang saya lihat setakat yang dilaporkan oleh media”  menggambarkan sekali lagi beliau tidak pasti. Beliau hanya berpandu kepada laporan media. Media apa yang  MAZA rujuk. Berita daripada Reuters, Aljazeera, CNN CNBC, AFP? Bolehkah  MAZA pastikan syarikat-syarikat berita itu adil dan benar dalam melaporkan berita dari dunia Islam? Tidakkah berita-berita yang beliau rujuk itu ada kepentingan Barat yang memusuhi Islam  atau bias kepada sesuatu pihak?

Semua orang boleh merujuk kepada laporan media. Tetapi adakah laporan media itu boleh dibawa untuk berhujah? Adakah laporan media merupakan laporan yang mesti tepat? Bolehkah saya menghukum seseorang hanya berpandukan laporan media? Bagaimana andai laporan media itu tidak tepat, spin dan sebagainya? Maka sudah pasti saya menjadi penyebar fitnah kerana buat cerita yang bukan-bukan. Jadi, MAZA bagaimana?

Ketiga, beliau begitu yakin  dengan berkata,  “saya tidak nampak apa-apa kritikan yang tegas terhadap Iran.Sebaliknya ucapan Hadi memuji Iran dari awal hingga akhir.” Ini mala fide namanya. Mula-mula tadi tak pasti, tiba-tiba di hujung tulisan beliau  tahu pula isi ucapan TGHH dari awal hingga akhir. Dan isi ucapan yang dikatakan itu semuanya memuji Iran dari awal hingga akhir. Ini jahat, atau fitnah, atau apa namanya, MAZA?

Kalau begitulah standard methodologi pemikiran MAZA, budak lepasan SPM yang minat menulis pun boleh menulis macam itu. Kerja begini biasa dibuat oleh pelacur politik saja yang suka edit-edit gambar lelaki perempuan.  Itu bukan taraf Phd-lah MAZA. Aku bimbang satu je. MAZA  menulis bertolak dari premis ego, Wahabi atau sesuatu penyakit yang tersembunyi di dalam diri. Tabayyun MAZA.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej