Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, December 23, 2016

APA BEZA TG HAJI HADI DAN ERDOGAN DALAM ISU SYRIA ?

APA BEZA TG HAJI HADI DAN ERDOGAN DALAM ISU SYRIA?

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Jika pembunuhan duta Rusia di Turki itu berlaku setahun lalu, sudah tentu perang telah meletus antara Turki dan Rusia. Kejadian tentera Turki menembak jatuh pesawat Rusia suatu ketika telah menyebabkan Putin marah. Erdogan menghantar surat memohon maaf daripada Moscow. Hubungan berjaya dipulihkan.

2) Musuh Turki ada dalam dan luar. Kejadian tembak jatuh pesawat Rusia seakan terjawab dengan keterlibatan pilot yang menembak jatuh pesawat Rusia itu terlibat dalam insiden rampasan kuasa terbaru di Turki. Rampasan kuasa gagal, Erdogan selamat. Hubungan Turki dan Rusia terus berjalan.

3) Putin memahami apa yang berlaku. Diluar dan dalam, ada saja cubaan untuk memecah-belahkan hubungan Turki dan Rusia. Pembunuhan duta Rusia itu bukanlah mensasarkan kemarah kepada Rusia atau membela rakyat Aleppo. Ia adalah mensasarkan hubungan Turki dan Rusia. Putin mengakuinya. Dan Erdogan pula mengumumkan pembunuh itu ada kaitan dengan Fetih Gulen, orang yang dikaitkan dengan rampasan kuasa tempohari.

4) Insiden pembunuhan duta kali ini tidak menggoncang hubungan TurkiRusia, malah mereka terus mengadakan pertemuan untuk membincangkan halatuju perang di Syria dan Aleppo- untuk membersihkan Aleppo daripada pengganas dan terroris yang dikaitkan dengan tajaan blok USA dan Barat.

5) Apakah langkah Erdogan bekerjasama dengan Rusia dan Iran dalam isu perang di Syria itu merupakan langkah yang betul dan tepat? Bagi mereka yang melihat perang dari kaca mata geopolitik, ia adalah satu perkembangan yang baik dalam mengimbangi penguasaan hegemini Amerika dan Barat.

6) Bagi mereka yang masih dibelengu ideologi sektarianism, pasti mereka tidak selesa dengan langkah Erdogan. Bukan saja sektarianis di seluruh dunia, malah warga Turki sendiri berbelah bagi dengan Erdogan. Majoriti rakyat Turki marah akan langkah Rusia campur tangan ke atas isu Syria.

7) Dalam isu ini warga Turki terbahagi kepada dua. Pro US/EU dan Pro Rusia (Eurasianism). Ia pasti akan menggugat Erdogan dengan langkah terbaru Presiden Turki itu walaupun baru mendapat kekuatan baru selepas kegagalan coup de etat.

8 ) Perlu juga kita lihat, sokongan rakyat kepada Erdogan adalah kuat kerana faktor kebencian mereka kepada kumpulan peberontak Kurdish, melebih kebencian mereka kepada kumpulan Fetih Gulen. Justeru itu, Erdogan berani mengambil langkah bersekutu dengan Rusia dan membelakangi USA, NATO dan Blok Arab yang lain.

9) Berdasarkan pendirian Erdogan yang bekerjasama dengan Iran dan Rusia dalam isu Syria dan Aleppo ini, apakah para sektarianis akan memaki hamun beliau sebagai berlembut dengan Syiah (Iran) yang telah membunuh dan merogol umat Sunni seperti yang mereka hamburkan kepada TG Haji Hadi? Apakah akan ada pihak yang akan menggunakan nama Yusof al-Qaradhawi untuk membidas tindakan Erdogan?

Sekian

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej