Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, December 18, 2016

PAS saja bebas bertanding di mana

PAS saja bebas bertanding di mana suka
SUBKY LATIF | 14 Disember 2016.

SUDAH ada parti pembangkang menyatakan hasrat akan bertanding di semua kawasan yang diwakili PAS sekarang atau mengambil kawasan yang diberi kepada PAS dalam PRU13 dulu.
    
Atau akan meletak calon di mana saja PAS bertanding.
    
Kalau formula satu tidak dicapai, maka siapa saja boleh menentang PAS. Setakat ini formula satu hampir mustahil.
    
Tiada parti pembangkang selain PAS dapat menentukan di mana ia hendak bertanding kerana ia mesti dirunding dan disetujui dulu oleh kerabat-kerabatnya.
    
Hanya PAS sebagai grup ketiga bebas menentukan di mana saja ia hendak bertanding kerana parti itu tiada banyak sekutu. Jikapun ia ada sekutu dalam Gagasan Sejahtera sebagai gabungan kumpulannya, maka sekutunya boleh menerima ketetapan yang PAS anjurkan.
    
Setakat ini PAS dipercayai akan bertanding di semua kerusi yang ditanding oleh Umno manakala baki bagi lain-lain parti Barisan Nasional mungkin ditandingi oleh kerabat bukan Islamnya dari DHPP – Dewan Himpunan Penyokong PAS.
    
Calon bukan Umno BN diyakini diisi oleh DAP, tetapi boleh tentukan jika ia hendak menjadi calon ketiga. Soal bijak baginya menyertai kawasan sedemikian tidak timbul, tetapi ia tidak perlu mendapatkan persetujuan sesiapa jika hendak bertanding di situ.
     
BN akan meletak calon di semua tempat. PAS mungkin tidak bertanding di semuanya, tetapi yang pasti akan bertanding di semua kawasan yang Umno tanding.
    
Ada parti pembangkang yang bercadang menentang semua kawasan yang diberi kepada PAS dulu, tidaklah bebas menentukan itu dia punya. Mungkin kalau habis idah tahaluf siyasinya dengan PKR, PKR juga mahu setengah kawasan itu. Dan tidak mustahil Bersatu juga menuntut.
     
Sekarang PAS tidak terikat dengan kawasan tahun 2013 lagi. Ia akan lawan Umno di semua kawasan. Apakah parti itu akan buru PAS di semua kawasan yang  ditandinginya? Kalau dia buru PAS di mana-mana, apa tinggal untuk PKR dan Bersatu?
     
Bersatu tentulah bercadang bagi menggantikan Umno dan ia akan bertanding sebanyak-banyak kerusi Umno. Sesudah PAS tidak dalam Pakatan tentulah PKR juga ingin unuk mendapat kawasan lebih.
    
Oleh sebab PAS akan jadi calon kedua selepas Umno, parti lain tidak akan dapat mana-mana kerusi kalau parti yang memburu PAS hendak ambil semua yang ditandingi PAS itu.
     
PAS tidak kecil hati jika ia diburu oleh orang yang meninggalkannya. Sebagaimana PAS tidak dapat menghalang mereka meninggalkan PAS, PAS tidak dapat halang mereka memburu PAS. Bahkan PAS tidak dapat halang mereka menyokong NGO yang hendak menggantikan PAS dalam Pakatan semasa mereka masih pemimpin dan ahli PAS.
      
Akan tetapi berupayakah mereka memburu PAS di mana saja ada PAS tanpa mengira disetujui atau tidak oleh sekutunya yang lain.
    
Jika mereka tidak dapat didisiplin oleh Dr. Mahatahir dan Anwar Ibrahim, nescaya mereka akan jadi calon ketiga atau calon keempat jika mereka letak calon juga di tempat yang diuntukkan kepada Bersatu dan PKR kerana di situ ada calon PAS.
    
Apapun mereka tidak boleh tentukan di mana hendak bertanding melainkan apa yang diberi oleh PKR dan Bersatu dan DAP. Kalau Pakatan tidak terima Bersatu, Bersatu akan jadi macam PAS juga bertanding di mana Umno bertanding. – HARAKAHDAILY 14/12/2016

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej