Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, June 2, 2019

Fakhruddin Pasha menyelamatkan pusaka Rasulullah SAW daripada dimusnahkan tentera Wahabi

Fakhruddin Pasha menyelamatkan pusaka Rasulullah SAW daripada dimusnahkan tentera Wahabi
Pada tanggal 26 Desember 1915 ketika Perang Dunia I berkecamuk, pasukan Wahabi di bawah pimpinan Ibnu Saud mengkhianati Khalifah Utsmaniyyah dengan mengadakan kerjasama ketenteraan dengan Inggeris. Mereka kemudian menyerang Hijaz (Makkah dan Madinah) dan berjaya menguasainya.
Dua tahun kemudian, di bawah pimpinan Leftenan Jenderal Fakhruddin Pasha, pasukan Utsmaniyah merebut kembali Hijaz dari tangan Wahabi. Saat itu beliau bersumpah kepada pasukannya di depan makam Rasulullah Shollallahu 'Alaihi Wasallam bahwa takkan menyerah kepada pasukan Wahabi mahupun Inggeris, sebagaimana wasiat yang ia terima dari Rasulullah didalam mimpi.
Hal yang pertama kali dilakukan Fakhruddin Pasha ketika menguasai Hijaz adalah memindahkan pusaka peninggalan Rasulullah dari Madinah ke Istanbul, demi menjaga daripada pencerobohan dan penghancuran bila dikuasai pasukan Wahabi. Peristiwa ini terjadi pada 17 April 1917.
Berkat jasanya ini, hingga sekarang kita masih dapat menyaksikan peninggalan-peninggalan Rasulullah berupa helai rambut, pedang, busur, pakaian, mushaf-mushaf Al-Quran, manuskrip kuno dan pusaka lainnya di Muzium Topkapi Istanbul, Turki.
.... tapi akhirnya wahabi berjaya juga ...
ada hikmahnya

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej