Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, August 28, 2015

ILMU ALAT- Jangan tinggalkan "peranan" ulamak dalam memahami agama


👳 (ILMU ALAT- Jangan tinggalkan "peranan" ulamak dalam memahami agama)👳....
"Tuan Guru, kenapa kita kena belajar memahami al Quran dan Hadis daripada ulama? Tak bolehkah kita tafsir terus guna akal kita?"
"Jom ikut saya masuk hutan."
"Nak buat apa? Soalan saya tak terjawab lagi."
"Cari kayu, nak buat rumah. Lepas kamu tolong saya, saya jawab soalan kamu."
"Kalau camtu saya setuju. Apa yang kita kena bawa?"
"Bawalah apa-apa yang patut. Yang boleh tukar kayu jadi papan."
"Kalau nak tukar kayu jadi papan, kita kena bawa masuk kilang. Setakat pakai gergaji, parang... buat pondok boleh la."
"Erm. Jadi, kita takyah masuk hutan la. Kita pi beli papan dan kayu kat kilang jelah."
"Itu lebih bagus Tuan Guru. Kita ni takda alat nak tukar kayu pokok jadi kayu dan papan. Lebih baik beli je papan dan kayu yang dah siap diproses dari kilang. Kualitinya lebih baik. Rumah pun akan jadi lebih cantik."
"Jadi, kamu pun paham yang kita ni takda 'ilmu alat' untuk 'memproses' al Quran dan Hadis menjadi hukum hakam. Kamu sendiri dah jawab soalan yang kamu tanya."👳...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej