Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Wednesday, October 29, 2014

Adakah ada hukum yg terlebih baik dari hukum Allah ?

Adakah ada lagi hukum dan undang undang yg akan memagari manusia, undang undang yg menjadi pedoman hidup agar mereka lebih teratur dan selamat dunia dan akhirat ?

adakah lagi kah hukum & peraturan hidup, peraturan negara yg lebih baik dari hukum hukum dari Alquran ???


Rasulullah dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Umar, maksudnya: "Tidak berlaku kiamat hingga al-Quran kembali kepada Allah seperti mana ia datang.
Kedengaran kepadanya dengungan seperti dengung suara lebah, lantas Allah bertanya kepadanya: Kenapakah pula kamu kembali kepada-Ku? Maka al-Quran menjawab: Wahai Tuhanku, daripada-Mu aku datang dan kepada-Mu juga aku kembali, aku dibaca tetapi tidak diamalkan, aku dibaca tetapi tidak diamalkan."
Satu tanda org mukmin ialah, ia menerima bulat bulat tanpa soal dan takweel apa yg Allah sebutkan (walaupun aqalnya tidak sampai memikirkan logiknya).
Kita dituntut agar cuba sedaya upaya mematuhi peraturan dan hukum hakam Allah....
maka mereka itu yg dipanggil org beriman !

سُوۡرَةُ المَائدة

(أَفَحُكۡمَ ٱلۡجَـٰهِلِيَّةِ يَبۡغُونَ‌ۚ وَمَنۡ أَحۡسَنُ مِنَ ٱللَّهِ حُكۡمً۬ا لِّقَوۡمٍ۬ يُوقِنُونَ ٥٠
)
"Artinya : Apakah hukum jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin ?"


سُوۡرَةُ آل عِمرَان
(وَمَن يَبۡتَغِ غَيۡرَ ٱلۡإِسۡلَـٰمِ دِينً۬ا فَلَن يُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِى ٱلۡأَخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَـٰسِرِينَ ٨٥
)"Artinya : Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi". (Ali-Imran : 85).

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej