Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Wednesday, April 15, 2015

Ada lagi kawan pasma & pkr tak puas hati dan masih tak faham.

Ada lagi kawan pasma & pkr tak puas hati dan masih tak faham.
Depa masih lagi persoalkan kenapa pas masih lagi nak usulkan hudud.

PAS baru nak usulkan dan nak bincang je pun ... bukan nak laksanakan lagi.
Bukan bermakna , bila dah diluluskan, ianya terus dijalankan. kita luluskan dan pelan pelan jalan.

Di Saudi selepas beberapa kurun mereka tak jalankan hukum alquran, pada tahun 1970an baru diluluskan. Tuuu pun selepas diluluskan, 7 tahun lepas itu baru betul betul dijalankan dan dikuatkuasakan !

Sebelum itu ( sebelum di luluskan pada 1975 lebih kurang) kejadian jenayah cukup tinggi, harta benda tak selamat, nyawa pun tak selamat. Baru diluluskan pun (masih belum dikuatkuasakan selama 7 tahun ), kadar jenayah turun mendadak - hampir tiada jenayah.

Sebab tu benarlah Firmah Allah :

والسارق والسارقة فاقطعوا أيديهما جزاء بما كسبا نكالا من الله والله عزيز حكيم

Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah.

Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

KALAU SIAPA YG MELEKEH LEKEHKAN HUKUM YG ALLAH PERINTAHKAN , BERMAKNA DIA MELEKEH LEKEHKAN ALLAH YG MAHA KUASA DAN MAHA BIJAKSANA ( Seperti yg Allah sebut di hujung ayat )

فَمَن تَابَ مِنۢ بَعۡدِ ظُلۡمِهِۦ وَأَصۡلَحَ فَإِنَّ ٱللَّهَ يَتُوبُ عَلَيۡهِ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ (٣٩) أَلَمۡ تَعۡلَمۡ أَنَّ ٱللَّهَ لَهُ ۥ مُلۡكُ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ

يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَيَغۡفِرُ لِمَن يَشَآءُ‌ۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ ڪُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬ (٤٠)

Maka sesiapa yang bertaubat sesudah ia melakukan kejahatan (curi) itu dan memperbaiki amal usahanya, sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Tidakkah engkau mengetahui bahawa Allah menguasai pemerintahan langit dan bumi? Ia menyeksakan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan dan hukum SyariatNya), dan mengampunkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan dan hukum SyariatNya). Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej