Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, April 17, 2015

Antara penerangan dan nasihat daripada Seorang ustaz yg munsif

( dalam tu disebut nama ustaz tapi ditukar kepada seorang ustaz yg munsif kerana penjelasannya amat baik) dalam kuliah semalam berkenaan dengan isu Habaib dan Naqshabandi ;
1. Hentikan kata-kata yg tidak baik seperti tuduhan sesat dan sebagainya terhadap org yang telah meninggal dunia. Sama ada terhadap Almarhum Syeikh Nizam al-Haqqani (Pengasas Tareqat Naqshabandi) dan Almarhum YM Raja Ashman Sultan Azlan Shah, anakanda Sultan Perak. Dikhuatiri kita mencerca orang yang Allah telah muliakan mereka setelah mati, kita tidak tahu.
2. Sebagai org awam, jangan terlalu ghairah bersandar kpd pandangan2 pihak tertentu yg gemar melempar tuduhan sesat, syirik, kafir dan sebagainya kpd pihak lain yg tidak disenangi mereka. Untuk menjatuhkan hukum sesat, syirik, kafir dan sebagainya perlu kepada penelitian yg terperinci bkn semata-mata atas bukti gambar dan video kerana kita tidak hadir semasa gambar diambil dan video itu dirakamkan.
3. Isu bersentuhan dengan wanita ajnabi harus dilihat dari segi perbincangan fiqh. Ada dikalangan ulama yang membolehkan sentuhan antara lelaki dan wanita ajnabi dengan tanpa syahwat sperti dr yusof al qaradawi dan suumpanya. Perlu diingat bahawa syeikh nazim juga seorang tokoh ulama fiqh dalam mazhab hanafi. Justeru tidak timbul persoalan di sini.
Satu perkara lagi yang perlu dinilai adalah kerja dakwah yg dilakukan oleh Syeikh Nizam al-Haqqani. Beliau merupakan pendakwah Islam yg bergerak di negara-negara eropah. Syeikh berdepan dengan pelbagai jenis org yg datang dari kehidupan yg penuh zulumat. Kita sedia maklum kejahilan dan budaya eropah yg teruk. Ada antara mereka yg bila berdepan dgn Syeikh, dengan pelbagai tingkah laku dan gaya penampilan yg bermacam-macam.
Syeikh mengambil pendekatan berbeza bila berdepan dgn mereka atas nama dakwah dan sudah tentulah Syeikh akan mendidik dari semasa ke semasa dan berperingkat. Berbalik kpd bukti bergambar yg disebarkan, kita tidak hadir semasa itu justeru jangan terlalu cepat membuat tuduhan.
4. Penggunaan istilah yg boleh mengelirukan orang awam hendaklah diperbetulkan. Seperti cium kaki menjadi sujud atau sembah, berdoa di kubur menjadi sembah kubur, berzikir dengan pergerakan badan menjadi tarian atau berjoget. Penggunaan istilah yg tidak tepat inilah yang boleh menimbulkan fitnah. Sedangkan amalan-amalan tersebut ada dalil-dalil yg mengharuskannya.
5. Pergerakan badan dalam berzikir adalah diharuskan. Sekiranya pergerakan itu disifatkan sebagai tarian atau berjoget, soalannya adakah tarian dan berjoget itu haram atau sesat? Jika tidak, adakah tarian apabila disertakan zikir menjadikan ia sesat atau haram? Tarian yg haram atau zikir yg haram? Sesuatu yg bukan sunnah, tidak semestinya haram dan sesat. Isu ini pernah diulas dan dijawab oleh Tuan Guru Dato' Dr Harun Din. Sila cari dan rujuk kenyataan beliau.
6. Hubungan Habaib dan Naqshabandi. Setakat ini, cuma sekali sahaja Habib Syech dijemput mengalunkan Qasidah dan Selawat dalam majlis yg diadakan oleh kumpulan Naqshabandi. Tuduhan menyatakan Habib Syech sebagai orang kanan Syeikh Hisham Kabbani jelas satu fitnah, tanpa siasatan dan hanya merujuk kepada sekeping gambar. Kalaulah dengan hanya gambar kita boleh menjatuhkan tuduhan kepada ulamak, ramailah ulamak yg kita akan tuduh mcm2 dengan sebab gambar.
7. Habaib dan para ulamak mengambil pendekatan mempertahankan para Syeikh Naqshabandi bkn kerana mereka juga ahli Naqshabandi. Tetapi mereka tidak sewenang-wenangnya menjatuhkan hukuman sesat, syirik atau kafir kepada pihak yang tidak sama cara dengan mereka. Mereka meneliti dan mengambil kira perbezaan pendapat dan hujah-hujah yang dikemukakan.
Catatan di atas adalah daripada pendengaran dan pemahaman penulis bkn mewakili Ustaz. Ulasan Ustaz adalah lebih panjang dan terperinci.
Untuk keterangan lebih tepat, bolehlah merujuk terus kepada Ustaz. Kesilapan dalam catatan ini dipikul sepenuhnya oleh penulis.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej