Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, April 4, 2016

Raja / Sultan adalah bayangan Allah ..... ?

Raja / Sultan adalah bayangan Allah ..... ?
Dalam kitab al-Jami’ al-Saghir oleh al-Sayuti (meninggal 911H) yang menyebut: السلطان ظل الله في الأرض، فإذا دخل أحدكم بلدا ليس به سلطان فلا يقيمن به Maksudnya: “Al-Sultan bayangan Allah di bumi. Jika seseorang kamu memasuki sesuatu negeri yang tiada sultan padanya, janganlah dia tinggal dalamnya”. Sultan dalam riwayat ini merujukkan kepada pemimpin sesebuah negeri atau negara.
Apa maksud " bayangan Allah " ?
Ini perkataan berbentuk majaz. Ie bukan maksud sebenar.
Kalau Allah punyai pemerintahan, kekuasaan, ada undang undang, ada ketua malaikat, ada pesuruh, ada Rasul dan Nabi ada bala tentera, ada planet planet dan bintang yg Allah berkuasa dan memerintah planet planet tersebut, ada segala jenis makhluq yg mereka ini umpama rakyat bagi sistem pemerintahan dan kekuasaan Allah di alam maya.
Allah juga ada makhluq yg dicintai dan disayangi seperti Nabi kita Muhammad RasulAllah saw, Rasul rasul, Nabi nabi dan wali walinya. Mereka صلى االله عليهم اجمعين ini dilayan dan permintaan mereka dikabulkan. Ada yg sangat dihormati dan dimuliakan seperti Nabi kita.
Raja raja juga punyai VVIP, perdana menteri, ada pegawai khas, ada ketua ketua jabatan, ketua ketua negeri, ada ketua ketua daerah, ada bala tentera, ada mahkamah dan undang undang, ada jajahan takluk dan seterusnya rakyat jelata.
Ada diantara vvip ini sangat dimuliakan, sehingga bebas keluar masuk istana Raja.
Begitu juga "kerajaan Allah" , ada vvip yg sangat dimuliakan.
.....
ITU SECARA RINGKAS YG BOLEH SAYA UTARAKAN BAGI MEMAHAMI APA MAKSUD "RAJA BAYANGAN ALLAH DI BUMI INI"

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej