Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, March 23, 2015

Hanya orang bodoh bincang hudud di Malaysia, kata Nazri Aziz

Hanya orang bodoh bincang hudud di Malaysia, kata Nazri Aziz
Bodoh di sisi Allah ialah :
سُوۡرَةُ الاٴعرَاف
وَلَقَدۡ ذَرَأۡنَا لِجَهَنَّمَ ڪَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِ‌ۖ لَهُمۡ قُلُوبٌ۬ لَّا يَفۡقَهُونَ بِہَا وَلَهُمۡ أَعۡيُنٌ۬ لَّا يُبۡصِرُونَ بِہَا وَلَهُمۡ ءَاذَانٌ۬ لَّا يَسۡمَعُونَ بِہَآ‌ۚ
أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَٱلۡأَنۡعَـٰمِ بَلۡ هُمۡ أَضَلُّ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡغَـٰفِلُونَ (١٧٩)
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu BODOH seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.
****
Ramai yg masih tak faham hal amr makruuf dan nahi 'anil munkar.
Ada setengah kata kalau seseorang itu kaki maksiat , kaki arak atau kaki zina, maka mereka ni tak ada hak nak cakap hal hal amr makruuf dan nahi munkar.
Itu salah !
Yg betul macam ni :
Sekiranya individu itu sedang melakukan maksiat sedangkan ada bersamanya ada individu lain juga sedang melakukan maksiat, seperti kedua duanya sedang minum arak. Kedua dua org itu masih terikat dengan Taklif syarak. Kewajipan mencegah masih terikat. Dosa kerana tidak mencegah masih dikira walau ke dua duanya masih sedang melakukan maksiat !
2 Individu itu wajib lakukan amr makruuf nahi munkar. Dia mesti menegur rakannya dengan memberi peringatan dari Allah. Dia kena kata apa yg hang buat tu salah dan dilarang Allah !
Kalau dia meninggalkan amr bil makruuf dan nahi munkar, maka dia akan mendapat dua dosa - dosa maksiat yg dia buat dan dosa kerana meninggalkan amr makruuf dan nahi munkar.
Nak kata dia tak boleh tegur org lain kerana diri dia pun sama juga ADALAH SATU PEMAHAMAN YG SALAH
Rujuk Tuan Guru Hj Soleh Musa , Pondok Sik. Kedah

***********
Jom Kita bincangkan yg ini
Macam mana ?
Pada saya, hal perlaksanaan tak mengapa kalau ditunda. Tapi perlembagaan Alquran dan Hadis itu kena dimasukkan dulu dlm Perlembagaan.
INI TIDAK, Nak jadikan Alquran dan Hadis itu pun dah tak mau.
Macam juga kita org Islam mukmin. Kena bersyahadah dulu, kena mengaku dulu Allah sebagai Tuhan dan Nabi sebagai rasul. Baru lah boleh dinamakan Islam. Kalau masih tak buat suruhan dan larangan Allah , itu masalah ke dua. Pokoknya kena "JADI ISLAM DULU "
Begitu juga hal negara. Kena mengaku dulu Alquran dan Hadis dan Addeen paling atas. Kemudian nak jalan ke tidak itu perkara kedua. Kalau dah ok semua, keadaan dah "codusive" bak kata dr asri, maka kalau kita nak buat pun dah tak jadi masalah, kerana "foundation" sudah ada. Kalau mcm sekarang nak jalan mcm mana ? Perlembagaan pun belum ada... masih kosong !
Sesi Soal Jawab di atas tajuk Politik Dalam Islam (rakaman penuh sila rujuk ke Politik Dalam Islam). Tempat : Palm City, Doha Qatar.
YOUTUBE.COM
Like · Comment · 

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej