Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Tuesday, March 31, 2015

Perbandingan islam dan agama agama bukan ahli kitab

Transcript
1. Page 1 Pensyarah Perbandingan Agama Jabatan Usuluddin dan Falsafah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia Kursus Perbandingan Agama Institut Latihan Islam Malaysia 18 Mac 2014 | Slot 2 | 2.30ptg. – 4.30ptg.
2. Page 2 Pendahuluan - Falsafah Hubungan Agama Islam-Agama-agama bukan Kitab Perbandingan Islam-Hindu Perbandingan Islam-Buddha Perbandingan Islam-Sikh Perbandingan Islam-Confucius Perbandingan Islam-Tao Perbandingan Islam-Agama Cina Penutup - Isu-isu semasa - Masa hadapan
3. Page 3
4. Page 4 POPULASIPOPULASI
5. Page 5 Nepal 81.3% India 80.5% Mauritius 54% Fiji 33.7% Guyana 28% Bhutan 25% Suriname 20% Trinidad and Tobago 18.2% United Arab Emirates 15% Sri Lanka 12.6% Kuwait 12% Bangladesh 9.6% Bahrain 8.1% Réunion 6.7% Malaysia 6.3% Singapore 5.1% Oman 3% Seychelles 2.1% Pakistan 1.8% Indonesia 1.69%
6. Page 6 Cambodia 97% Japan 96% Thailand 95% Taiwan 93% Mongolia 93% Myanmar 90% Hong Kong 90% Bhutan 84% Macau 80% Vietnam 75% Christmas Island 75% Sri Lanka 70% Laos 67% Singapore 51% China 50% South Korea 50% Malaysia 21% Brunei 17% Northern Mariana Islands 16% North Korea 14%
7. Page 7
8. Page 8 ISLAM & AGAMA-AGAMA BUKAN AHLI KITAB
9. Page 9 ISLAM Hubungan Islam dengan agama- agama lain JUDAISME KRISTIAN SIKH HINDU BUDDHA
10. Page 10
11. Page 11
12. Page 12
13. Page 13
14. Page 14
15. Page 15
16. Page 16
17. Page 17
18. Page 18 • Dari Lembah Indus 1500-2000BC. • Aryan dan Dravidian. • Kitab secara kolektif dipanggil veda. • Tempat suci: Varanasi/Benares, Ayodha, Sg. Gangga • Pengikut: 650 juta. Hampir 80% orang India ialah Hindu. • Monotheisme + polytheisme. • Tuhan-tuhan: Indra (tuhan kilat), Agni (tuhan api) and Surya (tuhan matahari), Bayu (tuhan angin). • Trimurti: Brahma (creator), Vishnu (preserver), Shiva (destructor)
19. Page 19 Hindu: berasaskan kepada tamadun masyarakat Hindu/Sg Sindhu/India/Indo Dikatakan dari panggilan Bangsa Aryan kepada bangsa Dravidan Perbahasan: agama Hindu dari dalam atau luar? Hinduism: nama yang digelar kepada agama ini apabila British datang menjajah Istilah sebenar dirujuk kepada agama ini: Sanatana Dharma (Agama yang abadi) bahawa kepercayaan ini sentiasa wujud selamanya. Dharma secara literalnya bermaksud sokongan,namun biasanya dirujuk kepada makna agama yang meliputi aspek tanggungjawab, undang-undang alam, kebajikan sosial, etika, dan peraturan hidup.
20. Page 20 Hinduisme pada asasnya ialah suatu ketamadunan/cara hidup bukan sekadar agama yang difahami pada hari ini. Justeru ia meliputi politik, falsafah, akhlak, logik, teologi, matematik, teknologi, pertanian, dan sebagainya dalam kehidupan manusia.
21. Page 21
22. Page 22 -Pentasybihan dan penjelmaan -Dari Tuhan Brahman ke dewa-dewa hingga ke manusia, haiwan dan hidupan -Makrokosmos Surya (dewa matahari) Agni (dewa api suci) Vayu/Bayu (dewa angin) Chandra (dewa bulan) Varuna (dewa alam/angkasa) Marut (dewa badai/taufan) Paryania (dewa hujan) Acwin (dewa kembar atau dewa kesihatan) Usa (dewa fajar) Indra (dewa perang) Wertra (dewa kejahatan)
23. Page 23 BRAHMA (Iswara): Pencipta VISHNU: Pemelihara SIVA: Pemusnah
24. Page 24 ■ Brahmin: pendeta/ ilmuan ■ Kshatriya: pemimpin, bangsawan, pahlwan ■ Vaishya: profesional, pedagang, peniaga, petani ■ Shudra: buruh, pekerja mahir, rakyat awam
25. Page 25 VEDANTA • Vedanta: veda-anta (end/purpose/goal of knowledge) • Advaita: sistem non dualistic • Advaita vedanta-Vishishtadvaita-Dvaita • Adi Shankara/Samkara (788-820) • Realisasi spiritual dan pemikiran falsafah • Pemahaman terhadap teks
26. Page 26
27. Page 27 -Veda/Samhita Veda (trayi/catur veda) Rig Veda Sama Veda Yajur Veda Atharva Veda -Upanishad -Brahmana -Aranyaka -Mahabrata (6 kitab) Bhagavad Gita -Ramayana -Purana -Tantra
28. Page 28
29. Page 29
30. Page 30
31. Page 31
32. Page 32 Siddharta Gautama Shakyamuni Mencapai pencerahan (buddhi) setelah bertapa di bawah pokok. Reformasi kepada ajaran Hindu yang dilihat menekankan manifestasi dan kurang memberi perhatian terhadap alam insani Juga bersifat sederhana dan tidak terlalu ketat seumpama amalan kerohanian Hindu (yoga)
33. Page 33
34. Page 34 -Bangsa Shakya. -Kerajaan Kapilavastu (India Utara/Nepal) -hidup dalam kesenangan -Melihat penderitaan rakyat -Keluar dari Istana menjadi pertapa -berpakaian sederhana/jubah/membotakkan kepala dan membawa mangkuk -memasuki kumpula sanyasin -menyendiri dan bermeditasi -mencapai pencerahan setelah melalui pertarungan dengan syaitan dan mengenali manifestasi terawal sehingga mencapai tahapa ketuhanan (Buddha)
35. Page 35 KEPERCAYAAN & AMALAN
36. Page 36
37. Page 37
38. Page 38
39. Page 39
40. Page 40 Theravada (Hinayana) (selatan) Mahayana (utara) Kitab: Tripitaka: vinaya pitaka Sutta pitaka Abidhamma pitaka Lotus sutra
41. Page 41
42. Page 42
43. Page 43
44. Page 44
45. Page 45
46. Page 46
47. Page 47
48. Page 48
49. Page 49
50. Page 50 • asal India kurun 16. • pengasas Guru Nanak (1469-1539). • Kitab utama: Guru Granth Sahib. • Bandar suci Amritsar di Punjab. • pengikut 16.5 juta. • Waheguru. • 10 Guru • Simbol Khalsa: kesh, kangha, kara, kachh and kirpan (beard and uncut hair with a turban, comb, metal bracelet, knee-length shorts and dagger).
51. Page 51
52. Page 52 Guru Nanak merupakan pengasas kepada ajaran Sikh lahir dari keluarga Hindu pada tahun 1469, membesar bersama keluarga Muslim dan hidup serta bekerja dalam masyarakat majmuk Hindu dan Muslim. Dipercayai bahawa pada suatu hari, Nanak telah lemas di sebuah sungai dan kemudiannya dijumpai tiga hari selepas itu. Perkara pertama yang diucapkannya ialah bahawa, “Tiada ada Hindu atau Muslim, jadi jalan manakah harus aku ikuti? Aku harus mengikuti jalan Tuhan. Tuhan itu bukan Hindu atau Muslim. Jalan yang aku ikuti ialah jalan Tuhan.” Nanak kemudiannya meninggalkan pekerjaannya dan pergi mengembara sambil menyebarkan ajarannya sehingga beliau dikenali sebagai Guru Nanak.
53. Page 53 Sebelum kematiannya, para pengikutnya menyangka bahawa beliau akan melantik salah seorang dari anaknya untuk memikul tangunggjawab untuk menggantikannya. Namun, beliau bertindak sebaliknya dengan melantik salah seorang dari pengikutnya setianya iaitu Lehna yang diberi gelaran sebagai Angad yang secara literalnya bermaksud ‘sebahagian dari diriku’. Terdapat sembilan pengganti Guru Nanak secara berturutan bermula dengan Guru Angad, dan kemudiannnya, Guru Amar Das, Guru Ram Das, Guru Arjan, Guru Hargobind, Guru Har Rai, Guru Har Krishan, Guru Tegh Bahadur,dan Guru Gobind Singh. Sebelum Guru Gobind Singh meninggal dunia, beliau telah mengisytiharkan bahawa koleksi mantera dan syair oleh Guru-Guru Sikh yang dikenali sebagai Guru Granth Sahib akan menjadi Guru yang kekal untuk seluruh penganut Sikh.
54. Page 54
55. Page 55 Kepercayaan Sikhisme bemula di Punjab, India semasa zaman pemerintahan Mughal pada kurun ke-15. Pada masa itu, ketegangan antara penganut Islam dan Hindu begitu memuncak. Guru Nanak, tokoh pengasas kepada agama Sikh memikirkan suatu kepercayaan baru bagi menyelesaikan polemik antara Islam dan Hinduisme. Istilah Sikh merupakan dari perkataan Punjabi yang bermaksud pengikut. Peranan Guru Nanak kemudiannya disambung oleh sembilan Guru yang lain sehinggalah ajaran dan tulisan mengenai agama Sikh ini dihimpun dan dibukukan sebagai satu teks rasmi bagi agama Sikh pada tahun 1708 dan dikenali sebagai Guru Granth Sahib. Selain dari ajaran, doa, dan mantera dari para Guru, dipercayai terdapat juga beberaa doa dan bacaan yang diambil daripada amalan dan tulisan penganut Islam dan Hindu. (Breuilly et. all 1997: 138)
56. Page 56
57. Page 57
58. Page 58 Penganut Sikhisme percaya kepada konsep Tuhan yang Esa, yang disebut sebagai Waheguru yang bermaksud Guru yang Besar. Penganut Sikh menitikberatkan hal persamaan hak tanpa mengira darjat dan status. Di kuil-kuil Sikh atau dikenali sebagai gurdwara, beratus atau beribu-ribu golongan fakir miskin akan diberi makanan percuma pada setiap hari melalui konsep langar atau dapur percuma yang terdapat di setiap gurdwara.
59. Page 59
60. Page 60
61. Page 61
62. Page 62
63. Page 63
64. Page 64
65. Page 65
66. Page 66
67. Page 67
68. Page 68
69. Page 69
70. Page 70 Diasaskan oleh Lao Tze Yin Yang: cahaya dan kegelapan Keseimbangan alam Merasai alam Kitab: I Ching, Tao te Ching
71. Page 71
72. Page 72
73. Page 73
74. Page 74
75. Page 75
76. Page 76
77. Page 77 Diasaskan oleh Master Kong Berasaskan nilai-nilai falsafah kehidupan Ren: kebajikan Agama atau falsafah? Kitab: Analect
78. Page 78
79. Page 79
80. Page 80 Wujudkah agama Cina? Siapakah yang beragama Cina? Sinkretisme antara Buddha, Confucius dan Taoisme serta kepercayaan turun temurun Dewa-dewa/Bodhisattva adaptasi dari kepercayaan tempatan: Guan Yin, Haji Kong/Datuk Kong (Datuk Keramat)
81. Page 81
82. Page 82
83. Page 83
84. Page 84
85. Page 85 Agama-agama lain Jainisme Shinto Baha’ism Animisme Paganisme Scientology Atheisme Agnoticisme Religiously unaffiliated
86. Page 86
87. Page 87
88. Page 88
89. Page 89
90. Page 90
91. Page 91 ‫والمئاب‬ ‫المرجع‬ ‫وإليه‬ ‫بالصواب‬ ‫أعلم‬ ‫وهللا‬
92. Page 92 Sm.P.I. Usuluddin dan Falsafah (UKM), M.A. in Religious Conflict (Nottingham) Kepakaran: Perbandingan Agama, Hubungan antara Agama, Konflik antara Agama, Tasawwuf, Akidah, Falsafah, Pemikiran Islam, Yahudi, Kristian, Hindu, Buddha, Eschatologi (Akhir Zaman), Manuskrip Islam Alam Melayu Jabatan Usuluddin dan Falsafah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia 03-8921 4526 012-353 9509 yusri_mr@ukm.my yusri_mr@ukm.edu.my (aktif 10 Mei 2014) www.slideshare.net/yusrimohamadramliRecommendedMore from User



No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej