Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Tuesday, March 17, 2015

Ulama mesti memimpin Ummah



Ulama mesti memimpin Ummah sepertimana juga Nabi Nabi dan Rasul Rasul terdahulu, org org soleh dan para Ulama terdahulu.

Kenapa begitu ? Kerana mereka lebih tahu dan faham kehendak Allah dan Rasul.
Mereka lebih memahami fiqah , kerana tanpa ilmu fiqah , keadilan sebenar tidak akan ditegakkan !

Sebab itu Nabi sebut, brg siapa yg dikenhendaki Allah dengannya kebaikan & faham kehendak agama nescaya Allah bagi dia pandai hukum hakam Islam.

Org yg tidak faqeh hukum hakam Islam dan menjadi peneraju jama'ah Islam akan merosakkan perjuang dan sunnah nabi.

Baca kenyataan ini " Antara punca para fuqahak pada masa ini tidak mahu berijtihad disebabkan mereka merasakan diri mereka tidak layak untuk melakukan demikian sekiranya dibandingkan dengan ulama terdahulu. Mereka merasakan bahawa mereka tidak mampu untuk mengeluarkan hukum-hakam yang diambil terus daripada sumber asal iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Mereka merasakan bahawa perkara yang terbaik dan layak dilaukan ialah mengikat diri dengan satu mazhab, memahami usul yang dipegang oleh mazhab, serta tidak keluar daripada kaedah serta usul mazhab. Bagi mereka, zaman untuk berijtihad secara mutlak telah berlalu. Selain itu, pandangan fiqh di dalam mazhab pula telah ditadwinkan dengan sempurna, serta menyelesaikan kebanyakan permasalahan fiqh. Oleh yang demikian, ulama terkemudian hanya perlu mengambil hasil ijtihad itu untuk disesuaikan dengan realiti yang berlaku pada zaman mereka berada"

bayangkan, org yg tidak faham benda benda cam gini, boleh kah mereka mendidik dan "mengepung" ummah agar tidak terkeluar dari firqah ahlussunnah wal jama'ah ?

Kami tahu, beberapa perkara tentang cobaan puak syiah untuk "menakluki" Malaysia. Mesir mereka sudah berjaya, Yemen pun sudah berjaya, Iraq sana pun sudah (tapi sekarang mujahiden sedang berusaha merebut kembali )

Kalau bukan Ulama yg akan mempertahankannya, SIAPA LAGI ?
SIAPA LAGI ?

Satu perkara yg saya nak bagitau kat hangpa, beberapa tanda tanda syi'ah ialah mereka tak suka pakai kupiah (sepertimana yg biasa Ulama pakai) ..kalau pakai pun masa ceramah saja ( kerana majoriti org PAS berkupiah ??? )
serban lagi laa jauh ! Kalau dlm muqaddimah ceramah, mereka tak sebut para sahabat , mereka cuma sebut wa 'alaa aa-lih saja tanpa sebut wa 'aala aalihi wa sohbihi ajma'een.

Ulama syi'ah saja yg pakai serban ... tuuu pun serban hitam yg TIADA EKOR !

Mereka juga sering memuji pejuang syi'ah seperti hassan nasrullah dan hizbullah dan tidak memuji dan menyebelahi Hamas !!!!!!!!!
di tempat saya, puak puak ini mengaku berterus terang yg depa ni pengikut syi'ah dan sering ke Iran (qom) ... depa pi buat apa ?
depa juga sebut beberapa individu yg dikenali juga sering ke Qom iran ... di sana boleh nikah mut'ah ...!

Cuba hangpa check tengok !!!

KALAU HANGPA NAK TENGOK AGAMA ISLAM INI HANCUR ... SERAH LAH KEPADA PUAK PUAK LIBERAL DAN SEKULAR MENERAJU JAMA'AH ISLAM !


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203943577250422&set=a.1588355909433.2075169.1251877796&type=1&ref=notif&notif_t=like

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej