Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, June 29, 2015

melemahkan siku lutut sehingga tidak berupaya mempertahankan Islam?


Musuh Islam tidak pernah lalai. Mereka merencana saban ketika tanpa bosan dan jemu untuk menyekat kemaraan gerakan Islam. Rencana mereka licik dan sukar dikesan kecuali kita meneliti dengan tekun penuh basirah. Lebih malang, sebahagian muslim terpedaya dan menjadi agen secara tidak langsung untuk melambatkan gerakan dakwah Islam.
Allah SWT telah dedahkan di dalam Al Quran bagaimana kedudukan musuh Islam dengan semangat mereka menentang kebangkitan Islam.
Firman Allah SWT:
وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا
Dan mereka sentiasa (tanpa bosan dan jemu) memerangi kamu hingga mereka memalingkan kamu dari ugama kamu jika mereka mampu (melakukan yang demikian). (Surah Al-Baqarah: 217)
Jika begitu kedudukan musuh, bagaimana pula dengan kita? Apakah kita siap untuk bangkit mempertahankan Islam atau kita mengidap penyakit rematik yang melemahkan siku lutut sehingga tidak berupaya mempertahankan Islam?
Ingatlah sahabat, mereka akan menyerang dari segenap arah pada detik yang tidak dijangka. Kita mesti meletakkan diri kita pada mode standby.
Islam bukan agama belasahan. Ummatnya pula bukan kaum yang hina. Islam adalah agama agung dan ummatnya adalah yang terbaik (khairah ummah).
Justeru itu, Allah swt mengarahkan kita:
وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ
Dan bersiap sedialah untuk menentang mereka dengan segala jenis kekuatan yang terdiri dari pasukan berkuda untuk menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu serta musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya sedang Allah mengetahuinya. (Surah Al-Anfaal: 60)
Musuh menyedari kekuatan kita dan pastinya kekuatan kita terletak pada Islam yang kita perjuangkan. Kita lemah apabila lalai dan tidak bersedia. Mereka akan manfaat kesempatan itu sebaiknya. Maka janganlah kita leka.
Firman Allah SWT:
وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً
Orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai dari senjata dan harta benda kamu, supaya dengan kedudukan begitu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai secara serentak. (Surah An-Nisa': 120) - HARAKAHDAILY 29/6/2015

NASRUDIN HASSAN
Ketua Penerangan PAS Pusat

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej