Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, June 26, 2015

Orang yang menyesal selepas Ramadan

Berkata Nabi SAW (bermaksud):

“Telah datang Jibril dan dia berkata, “Wahai Muhammad, barang siapa menemui bulan Ramadhan dan kemudian mati dan tidak diampuni (dosanya), maka dia akan dimasukkan ke dalam neraka dan Allah akan mengabaikannya (jauh darinya), katakan Amin.” Maka aku berkata: “Amin.” (Hadith Sahih, diriwayatkan oleh Ibn Khuzaymah dan Ibn Hibban dari Jabir ra).

“Dan berilah amaran (wahai Muhammad) kepada umat manusia seluruhnya tentang hari penyesalan iaitu hari diselesaikan perbicaraan perkara masing-masing pada masa mereka (yang ingkar) di dunia ini berada dalam kelalaian serta mereka pula tidak mahu beriman.” (Maryam: 39).

"(Diperintahkan demikian) supaya jangan seseorang (menyesal dengan) berkata: ` sungguh besar sesal dan kecewaku kerana aku telah mencuaikan kewajipan-kewajipanku terhadap Allah serta aku telah menjadi dari orang-orang yang sungguh memperolok-olokkan (ugama Allah dan penganut-penganutnya)!” (Az-Zumar: 56).

“Sesungguhnya telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mengadap Allah; sehingga apabila hari kiamat datang secara mengejut kepada mereka, mereka berkata; "Aduhai kesalnya kami atas apa yang telah kami cuaikan dalam dunia!" Sambil mereka memikul dosa-dosa mereka di atas belakang mereka. Ingatlah, amatlah buruk apa yang mereka pikul itu.” (Al-An’am: 31).

Janganlah sekali-kali anda menjadi salah seorang yang menyesal pada bulan Ramadan! .. Mengapa saya tidak memberi amaran kepada anda setelah diperingatkan oleh Rasulullah saw melalui sabdanya (bermaksud): 

"Menyesallah dan rugilah .. menyesallah dan rugilah ..Dalam riwayat lain: “Hingus mengalir di hidungnya” .. Lalu mereka bertanya: Siapakah mereka wahai Rasulullah? Jawab Rasulullah saw: “Orang yang masuk ke bulan Ramadhan hingga ke penghujung bulan tetapi dosanya tidak diampunkan." (At-Tirmizi dengan sanad Hassan) .

Mengapa orang-orang soleh generasi pertama dahulu berdoa kepada Allah SWT selama enam bulan supaya menyampaikan mereka kepada bulan Ramadan dan kemudian berdoa selama enam bulan selepas Ramadhan supaya Allah menerima amalan mereka ... kerana takut berlaku penyesalan.

* Jangan sekali-kali anda menjadi salah seorang yang menyesal di bulan Ramadan kerana tidak mengingati Allah kecuali sedikit. Dengarlah pesanan Rasulullah saw (bermaksud):
"Penghuni-penghuni syurga setelah tibanya di syurga tidak akan menyesal dan tidak akan berdukacita mengenai suatu apapun kecuali masa yang telah berlalu dalam dunia tanpa zikrullah." (Riwayat al-Baihaqi dan at-Tabarani dari Mu’az bin Jabal).

* Dan saya ingin menambah dengan kata-kata penghulu sekalian anak-anak Adam:

"Suatu kaum yang bangun dari satu majlis tanpa mereka menyebut Allah kecuali mereka semua seperti bangkai keldai, dan mereka tentu dalam penyesalan pada hari kiamat nanti. "(Riwayat Abu Daud dan Hakim dengan sanad yang mengikut syarat-syarat Muslim).

Saya rasa semua orang tahu apakah binatang yang makan .. Pada bangkai!.

Kalau mereka mahukan Ramadan tentulah mereka menyediakan diri dengan beberapa persediaan

Saudara yang dikasihi,

Perbezaan antara harapan dan angan-angan. Harapan ialah percaya terhadap kemurahan Allah, belas kasihan dan kemuliaanNya yang dikuti dengan usaha dan amalan. Manakala angan-angan pula ialah percaya dengan kemurahan Allah tetapi disertai dengan kemalasan dan tidak diusahakan dengan bersungguh-sungguh.

* Janganlah sekali-kali anda membuang masa; kerana Nabi saw telah memberitahu kita dalam sabdanya (bermaksud):

"Dua nikmat yang sering dilupakan kebanyakan manusia: kesihatan dan masa lapang "(Riwayat al-Tirmizi)

Maksudnya, bahawa ramai orang yang mensia-siakan kesihatan dan umur mereka dalam perkara yang tiada faedah, kemudian .. Menyesal setelah terlepas peluang. Ramadan sebenarnya adalah masa dan umur yang berlalu, kemudian menyesal dan tertipu, tetapi ia sudah terlambat. Oleh itu, berwaspadalah dan berhati-hatilah.

Ia hanyalah hari-hari yang tertentu bilangannya .. Bermakna bilangan yang terhad .. Bermakna akan tamat tidak lama lagi ..Bermakna bersedialah dengan beberapa persediaan yang sepatutnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej