Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Monday, November 23, 2015

APA PENDAPAT WANITA SYRIA TENTANG PARA LELAKI YANG MENINGGALKAN MEDAN JIHAD DAN MEMILIH MENJADI PENGUNGSI DI EROPAH ?

Raja Kaio
1 hr
APA PENDAPAT WANITA SYRIA TENTANG PARA LELAKI YANG MENINGGALKAN MEDAN JIHAD DAN MEMILIH MENJADI PENGUNGSI DI EROPAH?
Wartawan Bilal Abdul Kareem melawat kem-kem pelarian di Syria untuk mengetahui bagaimana pendapat para wanita Syria tentang orang-orang yang telah meninggalkan Negara dan mencari perlindungan di Eropah dan tempat-tempat lain. Ini adalah apa yang mereka katakan ...
1. Aku sangat kecewa kepada para lelaki yang pergi. Kami mengalami krisis besar disini. Jadi jika mereka pergi, siapa yang akan memerdekakan kami? Kamilah kehormatan mereka.
Aku punya 5 rakan yang ayahnya syahid. Siapa yang akan membalas tindakan ini untuk mereka? Atau isteri para Syuhada, siapa yang akan membalas untuk mereka?
2. Demi Allah perkara ini salah, bukankah ini salah?! Salah jika anda meninggalkan Negara, sangat sukar meninggalkan Negara & keluarga.
Ini sangat sukar, kamu mengusahakan segalanya untuk tidak meninggalkan Negara kami. Dari mana kami berasal? Dari Homs ke sini. Ini memang lebih sukar daripada datang ke Negara Eropah. Walaupun Eropah lebih baik, kami tidak akan pergi ke sana.
Aku punya anak perempuan, dia cacat dan aku tidak punya makanan untuknya. Walaupun aku tidak punya sudu untuk makan! Allah adalah saksi untukku.
3. Menurut pendapatku, Haram meninggalkan Negara. Mereka pergi ketika kami sangat membuthkan! Mereka harusnya mempertahankan Negara.
Mereka harus berdiri bersama para pejuang dan tidak pergi seperti itu! Siapapun yang berbuat seperti ... .Maksudku mereka meninggalkan Negara dan membiarkan orang-orang (rejim Assad dkk) menjajah kami.
Soalan: "Jika ada 10.000 atau lebih pelarian, dan salah satunya adalah seorang lelaki berdiri di depan anda sekarang, apa yang akan anda katakan kepadanya?"
Aku akan berkata pada mereka, segeralah pergi JIHAD! Mereka harus pergi Jihad, mereka harus mempertahankan tanah air mereka.
Kami semua harus bersatu untuk mendapat hak kami kembali.
4. Jika kami bercakap berdasar hukum Islam, ini salah. Meninggalkan Jihad dan menyerah pada musuh.
Tetapi bagi mereka yang hanya ingin kehidupan dan jauh dari Tuhannya, kami mungkin menerima alasan mereka.
Kerana seluruh Negara berpecah belah, terlalu banyak bom, teman kamu menjadi musuh, kami bermusuhan satu sama lain. Ketidakadilan, kematian sangat dekat. Sesiapa ingin pergi dari kehidupan seperti ini.
Tapi siapa saja yang berorientasikan pada akhirat akan bersabar dan mendapat balasan daripada Allah.
5. Demi Allah, itu HARAM! Mereka meninggalkan orang-orang disini. Banyak (pejuang) yang datang dari luar untuk menyelamatkan kami dan mereka (pelarian Syria) sebaliknya pergi meninggalkan kami.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej