Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Thursday, January 28, 2016

TPPA Seorang professor & pakar ekonomi memberikan perumpamaan mudah

TPPA
Seorang professor & pakar ekonomi memberikan perumpamaan mudah. Kita dan jiran kita bersetuju untuk share parking space di rumah masing2. Ini bermakna kita boleh parking kereta kita juga di rumahnya, dan juga dia juga boleh parking kereta dia di rumah kita.. perjanjian bijak kan?

Tetapi, kita hanya ada 1 kereta, dan jiran kita ada banyak kereta. Maka, apa yg berlaku adalah semua kereta dia parking di rumahnya dan rumah kita akhirnya. dan kita tak boleh marahkan atau keluarkan kereta dia, nanti dia boleh saman kita pulak. Lama2, kereta kita pun tak boleh parking sebab semua kereta jiran kita tu ada di kedua2 rumah.

ok faham?

kita adalah Malaysia, negara membangun yg kecil, manakala jiran tu adalah negara2 maju yg besar eksport nya.

PENGALAMAN SAYA BERNIAGA DI LUAR NEGARA
Amat payah produk dari Malaysia nak masuk negara2 maju ni terutama di Europe. Dari cabaran nak comply dengan pelbagai standard & regulations, serta branding dan volume (economic of scale). Kalau dah dapat masuk pun (setelah pelbagai cabaran dan comply regulations), nak bertanding head to head mmg susah, sbb volume depa amat besar dan depa boleh jual bende quality pada harga lebih rendah sebab volume amat tinggi dan kos per unit lebih rendah secara umum.. dan kekadang depa harga rendah giler nak grab market supaya kita exit..

dan sebenarnya Asia lah market best untuk expand market sebab sedang grow dengan bail manakala di Eropah dan negara maju, perkembangan/growth sana dah tepu dan negatif.. memang depa nak sangat expand di sini..

so, sapa rugi? fikir2 la sendiri. wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej