Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Saturday, May 19, 2018

AKIBAT TERSALAH MEMILIH PEMIMPIN


Muhammad Anas
_*AKIBAT TERSALAH MEMILIH PEMIMPIN*_
Firman Allah SWT:
وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّؤُواْ مِنَّا كَذَلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ
(البقرة - 167)
Maksudnya: "Dan (pada masa yang mengecewakan itu) berkatalah orang-orang yang menjadi pengikut: Alangkah eloknya kalau kami (dengan itu dapat kami berlepas diri daripada mereka sebagaimana mereka berlepas diri daripada kami (pada saat ini)!" Demikianlah Allah perlihatkan kepada mereka amal-amal mereka (dengan rupa yang mendatangkan) penyesalan yang amat sangat kepada mereka, dan mereka pula tidak akan dapat keluar dari neraka."
Dalam ayat ini, Allah SWT mendedahkan perihal para pemimpin yang membawa para pengikut mereka jauh dari petunjukNya semasa hidup di dunia. Di akhirat kelak, para pemimpin yang demikian akan lari berlepas diri daripada para pengikut yang setia mengikut kata-kata dan perbuatan mereka sehingga mengabaikan perintah dan larangan Allah SWT serta mengabdikan diri kepadaNya dengan sebenar-benarnya.
Maka, hanya tinggal penyesalan pada hari perhitungan itu bagi orang-orang yang mengikuti pemimpin yang salah. Mereka sangat berharap dapat peluang semula kembali ke dunia untuk menghindari para pemimpin mereka yang menyesatkan itu.
Menurut Imam Jalaluddin al-Suyuti RH:
"وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّة" رَجْعَة إلَى الدُّنْيَا وَلَوْ لِلتَّمَنِّي وَنَتَبَرَّأ جَوَابه "فَنَتَبَرَّأ مِنْهُمْ" أَيْ الْمَتْبُوعِينَ "كَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا" الْيَوْم
Dan berkatalah orang-orang yang mengikuti, "Sekiranya kami dapat kembali ke dunia, tentulah kami akan berlepas diri pula dari mereka iaitu pemimpin-pemimpin yang menjadi ikutan itu, sebagaimana mereka berlepas diri dari kami pada hari ini (di akhirat)".
Pengajaran: Kita hendaklah mengikuti jalan kebenaran dengan berpandukan petunjuk Allah SWT. Maka itu, kita wajib menuntut ilmu yang sahih supaya dapat membezakan perkara yang benar dan salah. Hanya orang-orang yang jahil akan mengikut para pemimpin yang salah. Kelak para pemimpin itu akan meninggalkan mereka di akhirat. Ketika itu, segala perasaan setia dan kasih akan berubah menjadi permusuhan dan kedengkian.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej