Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Tuesday, May 29, 2018

Beza Antara Dua Alim-Ulama Tuan Guru Haji Hadi & Dr Mohd Asri

“ Beza Antara Dua Alim-Ulama ”
Tuan Guru Haji Hadi & Dr Mohd Asri
.
Tempat sama, ruang sama, medium sama, peluang sama
.
Tapi Sorang gunakan medium untuk MENCELA & MERENDAH lain.
Sorang lagi gunakan medium untuk MENERANG & MERAI lain.
.
Apa yang cuba saya tekankan:
“Masalah ummah hari ini bukanlah hujjah yang tidak sampai, Tetapi akhlak/sikap yang tidak elok.”
.
Ia adalah masalah AKHLAK atau SIKAP.
.
Bila kita Dr. tuduh jadikan parti agama, PAS takfiri kafirkan orang bukan PAS, Sedangkan jelas dalam wawancara itu beliau menasihati dengan kasih atas agama supaya sahabat dari AMANAH terus berani memperjuangkan agama jika mereka keluar PAS kerana agama.
.
Tuduhan Dr. sebelum2 ini yang PAS seolah gunakan ‘Agama’ ie ‘Penungang Agama’ tak perlu ada nama ISLAM terjawab diwawancara ini, jawapan diberi berserta ‘konteks’. Dimana ‘konteks kita mahu terikut seperti Turki tidak perlu nama ISLAM, sedangkan kerana konteks di Turki perlembagaan mereka tidak membenarkan sebarang agama sebagai ideologi sedangkan konteks negara kita tiada halangan dan membenarkan.
.
Tuduhan-tuduhan yang kononya PAS tidak mementingkan korupsi dll boleh baca disini selanjutnya:
https://www.facebook.com/AbuSyafiq1/posts/1801065533317218
.
Tuduhan-tuduhan ini pedih saya sendiri dan sahabat seperjuangan menepis fitnah berterbangan.
.
Kena faham saya sayang Ulama siapapun yang saya benci adalah Fitnah. Minta bezakan & berjiwa sihat bila membaca ini.
.
Jangan salah sangka anak-muda sekarang ramai yang intelek berilmu tidak membenci. dua2 mereka ikuti.
.
Sebagaimana Imam Ghazali pakar dalam bidang falsafah, Tetapi dikatakan beliau bukan ahli hadith, maka dalam kitab beliau sendiri ad hadith yang silap. Tetapi orang yang faham(fakih) tidak memandang rendah sedikitpun keilmuan bidang falsafah beliau. Pada zaman Imam Ghazali jika ingin mendalami hadith maka refer guru lain yang lebih arif.
.
Begitulah pada zaman itu ilmuan cukup menghormati bidang masing-masing dan tidak mengatakan hayasanya bidang yang kami ceburi sahaja benar.
.
Maka kedua-dua ini juga adalah guru saya yang saya ambil kepakaran & kelebihan dalam bidang masing2.
.
Cuma dalam hal ini, dalam medium ini, dalam ruang ini tempat yang sama, peluang yang sama
Saya memilih Tuan Guru Haji Hadi berbanding Dr Mohd Asri
Saya bersama Tuan Guru dalam keilmuan bidang siasah.
.
Tahniah Satu contoh yang baik walau dicela dimedium yang sama.
Terima Kasih Ayoh Chik

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej