Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Saturday, May 19, 2018

berkenaan maslee malek


Salam semua:,
Mercy Malaysia amat memerlukan bantuan kecemasan, ubat-ubatan dan peralatan perubatan. Mereka yang diketuai oleh Dr. Jemilah sendiri sudahpun berada di sempadan Mesir-Gaza, tetapi tidak dibenarkan masuk di dalam Gaza..Untuk mengetahui lebih lanjut keterangan dan bantuan bolehlah melayari laman web: www.mercy.org.my.
Lagi satu, Dr. Maszlee Malek seorang ahli aktivis Palestin di JIM menyeru supaya jangan memberi bantuan kepada kedutaan Palestin di Kuala Lumpur kerana dipercayai mereka ini dari konco-konco Mahmud Abbas yang mempunyai rekod korupsi yang dashyat.. Wallahu'alam.....


Ada apa dengan para nabi dan wali-wali
Kata-kata masyhur Maszlee yang ditularkan oleh netizan berkaitan “… nabi-nabi dan wali-wali jika mereka masih hidup kini, akan meninggalkan profesion mereka…..” ,[6] dinafikan beliau tetapi berjaya dibuktikan benar-benar telah diucapkan sedemikian. Namun masih dinafikan Maszlee “maksud sebenar” beliau berkata demikian.
Untuk tujuan rekod, Maszlee telah dilaporkan berkata: “I believe that people of the past, even the Prophets, even the Saints, if they live now, they will give up their professions” yang difahami ramai sebagaimana yang telah jelas beliau ucapkan itu literally. Tiada maksud lain yang tersirat daripada itu.
Namun Maszlee berkeras bahawa beliau bermaksud: “Jika dilihat saya katakan ‘Prophets and saints would give up their professions’ dan bukannya “their Prophethood (kenabian) atau sainthood (kewalian)”.
Kenabian merupakan pilihan Tuhan dan bukannya pekerjaan … Nabi-Nabi mempunyai professions (pekerjaan) seperti mengembala kambing, berniaga, tukang kayu dan lain-lain lagi. Itu yang saya maksudkan…”[7].
Demikian itulah Dr Maszlee Malek sebenarnya yang sedang kita kupas tulisan terdahulunya. Tidak mustahil beliau akan membalas “dengan tafsiran yang berlainan”.
Isu yang dibawa oleh Maszlee ini menjadi menarik lebih-lebih lagi kerana ia adalah isu agama Islam yang sering dikaitkan dengan peranan dan keberkesanannya oleh pihak kerajaan dan agensinya, terutama Jawi dan Jakim.
Begitu juga dengan kedudukan fatwa dan mufti-muftinya yang sering menjadi sasaran media sosial dan terpampang di dada akhbar yang turut disentuh oleh penulis dalam kertasnya itu.
Menelusuri dan menghalusi tulisan-tulisan, ceramah, forum dan syarahan Maszlee yang agak banyak, maka tidak salah jika ada pandangan yang mengatakan terasa semacam beliau “ada saja yang tidak berpuas hati dengan PAS dan Umno” (mengungkap kata-kata seorang teman yang juga tokoh NGO Islam yang dikenali umum).
Itulah hakikatnya sehingga dalam kertas kerja ISEAS inipun beliau mudah membuat telahan (disengajakan atau tidak, Maszlee sahaja yang tahu) dengan berkata (di muka surat 2): “…..with the proposed RUU 355 (or famously coined by PAS as the ‘Hudud Bill’)”.
Tidak benar ‘fakta’ tu kerana seluruh Malaysia tahu PAS tidak pernah berkata RUU 355 yang dibawa oleh YB Marang menerusi Private Member’s Bill adalah “untuk memperkenalkan dan menguatkuasakan undang-undang hudud di Malaysia”.
Ternyata nada ungkapan Maszlee begitu selari dengan kata-kata pimpinan parti-parti dalam Pakatan Harapan dan NGO-NGO liberal seperti G25, SIS, Bebas, Comango, IRF dan sewaktu dengannya.
Kita berpandangan Maszlee tidak perlu marah sebegitu sekali. Control lah sikit dan jangan terlalu berpihak kepada kumpulan tertentu dengan niat tersurat ataupun tersirat.

AyobHussin Pulau Keramat
24 mins ·

Semua ada - syiah, wahabi, liberal, sekular lgbt, SIS, antihadis, anti alquran atheis. Berhimpun dlm tu, PENAT ! 

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej