Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, February 9, 2018

betapa dekatnya Perlembagaan AMANAH dengan Perlembagaan DAP

Mulanya, saya nyatakan betapa ramai yang tertanya-tanya mengapa AMANAH masih gagal mendedahkan kandungan perlembagaannya untuk pengetahuan seluruh rakyat Malaysia seperti dibuat parti lain walaupun setelah lebih setahun setengah ia beroperasi.

Saya nyatakan betapa saya sendiri telah berkesempatan melihat butiran Perlembagaan AMANAH yang diluluskan oleh Kongres Luar Biasanya pada 25 Ogos dan 8 September 2015 dan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) pada 1 Oktober 2015.

Saya sebutkan bahawa perkara pertama yang terlintas dalam fikiran saya adalah betapa dekatnya Perlembagaan AMANAH dengan Perlembagaan DAP dan betapa jauhnya ia dengan Perlembagaan PAS sehubungan dengan cara pemilihan pemimpin tertingginya.

AyobHussin Pulau Keramat

Just now ·

Mengikut Perlembagaan PAS, pemimpin tertingginya adalah dipilih oleh Muktamar Tahunan PAS setiap dua tahun manakala mengikut Perlembagaan DAP mereka adalah dilantik oleh Ahli Jawatankuasa Tertinggi yang dipilih oleh Kongres Kebangsaan setiap tiga tahun.

Perlembagaan AMANAH yang diluluskan oleh ROS pada 1 Oktober 2015, mahupun yang diluluskan oleh ROS pada 15 Ogos 2016, memperuntukkan bahawa pemimpin tertinggi AMANAH sememangnya dilantik mengikut kaedah yang diguna pakai oleh DAP.

Biro Undang-Undang AMANAH (KANUN), yang diketuai oleh Hanipa Maidin, di dalam kenyataannya pada 12 Mei menyebut setiap ahli AMANAH boleh berhubung dengan Setiausaha Organisasinya jika ingin mendapatkan salinan Perlembagaan AMANAH.

Melucukan bila KANUN menyebut orang awam boleh membuat carian di ROS jika mereka ingin mendapatkan Perlembagaan AMANAH sedangkan apa yang dibangkitkan adalah mengenai kenapa ia tidak didedahkan untuk pengetahuan seluruh rakyat Malaysia.

Jika tiada apa yang mahu disembunyikan oleh pemimpin AMANAH mengenai perlembagaan ini, mengapa ia tidak disebarkan secara terbuka di laman-laman web yang dimiliki oleh parti itu seperti dibuat parti lain bagi membolehkan seluruh rakyat Malaysia menelitinya?

Dr Kamarul Zaman Yusoff

https://www.malaysia-today.net/2017/05/13/perihal-hubungan-intim-amanah-dan-dap/






http://www.umno-online.my/2015/09/01/parti-amanah-negara-hanyalah-parti-kecewa-yang-ditubuhkan-orang-orang-kecewa-anuar/
















No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej