Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Sunday, February 4, 2018

MASALAH MENYOKONG ORG KAFIR

 *NASIHAT* & *PESANAN*

ADA 2 Masalah di sini:

1. Hukum mengambil org KAFIR sebagai *PEMIMPIN*
2. Hukum *MEMUJI* org kafir.

Allah Ta’ala berfirman,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi *Pemimpin-Pemimpin (mu);* sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.” (QS. Al Maidah: 51)

Sebagaimana disebutkan dalam *Tafsir Al-Jalalain*, yang dimaksud menjadikan Yahudi dan Nashrani sebagai awliya’ adalah menjadikan sebagai:
- *pemimpin* dan
- sebagai *teman.*

Siapa yang menjadikan Yahudi dan Nashrani sebagai *PEMIMPIN* dan *teman dekat*, maka ia termasuk golongan mereka. 

Yang dimaksud kata Syaikh As Sa’di dalam kitab tafsirnya,:
- Siapa yang mencintai orang kafir secara *sempurna*, maka ia bererti berpindah pada *agama mereka*. 

- Siapa yang *mencintai sedikit*, maka dapat menyeret pada kecintaan yang lebih. Perlahan-lahan akan mencintai mereka secara berlebihan sampai akhirnya pun menjadi sebahagian dari mereka.

Itulah KESAN BURUK dari *mencintai orang kafir.*

SEBAB ITU DALAM BERHUBUNGAN ATAU MENJALINKAN HUBUNGAN DGN ORG KAFIR SETIAP *MANUSIA MUSLIM* (MELAYU, MAMAK, JAWA, BANJAR DLLNYA) HARUS TAHU BATAS2NYA KERANA PERKARA INI SANGAT JELAS & DIJELASKAN OLEH ALLAH SWT DI DALAM QALAM-NYA YANG MULIA.

JGN BERTINDAK mengikut apa yang sesuai dgn *LOGIK AQAL* & *NAFSU* di sebabkan ada *KEPENTINGAN2* peribadi dan agenda sendiri serta sanggup *menjual* AGAMA kerana kepentingan itu.

Bahkan *Imam An-Nawawi rahimahullah* berkata tentang lafaz-lafaz yang dapat menyebabkan *RIDDAH* (MURTAD), 

“Seandainya seorang pengajar (GURU) anak-anak berkata, *‘Yahudi jauh lebih baik dari kaum muslimin, karena mereka memenuhi hak para pengajar anak-anak mereka, maka dia KAFIR.”* 
(Raudhatu Ath-Thalibin, 10/69)

Jika *LOYAL/TAAT* pada orang kafir tidaklah dibolehkan, maka *MEMUJI* mereka pun tidak diperkenankan.

SOAL: *KENAPA TIDAK BOLEH PUJI ORG KAFIR?*

JWB: 
- KERANA ORG KAFIR ADALAH *MUSUH* ALLAH. MEREKA ADALAH GULUNGAN MUSYRIKIN.

- KRN ORG KAFIR PENDURHAKA. MEREKA DURHAKA KPD ALLAH DAN RASUL-NYA SAW.
- KRN ORG KAFIR SYIRIK atau MENDUAKAN TUHAN DGN MENYEMBAH TUHAN YG SELAIN ALLAH.

- Mana boleh PUJI org atau manusia yang *SEMBAH TO'KONG* atau *BERHALA*.

- Mana boleh PUJI org yang *MAKAN BABI* itu baik perbuatan mereka?

- Mana boleh PUJI org yang *memusuhi* dalam hati mereka terhadap org Islam dan beriman?

- Mana boleh PUJI org yang tidak *mengucapkan* Dua Kalimah Syahadah?

JIKA DI *PUJI* & DI *PUJA* juga, dia adalah *SEBAHAGIAN* daripada apa yang mereka lakukan.

Sebab itu bila seseorg itu *MENJADI* Islam lagi *muslim*, wajiblah atas dirinya BERPEGANG SUNGGUH2 dgn ajaran Islamnya agar dia tidak *terlucut* atau *terlepas* agamanya spt terlepasnya *anak panah dari busurnya*.

*Memuji* mereka bererti *menyetujui* dan *meredhai* apa yg mereka buat. 

Dan tidak boleh *REDHO* pada amal baik perbuatan org kafir kerana *kekafiran* mereka itu bakal memusnahkan Islam org yg memujinya.

Sebaik manapun org kafir, mereka tidak BERHAK mendapat *PUJIAN* dari org Islam kerana kata2 puji dari umat Islam itu adalah merupakan *DOA*. Dan adalah tidak dibenarkan MENDOAKAN kpd org kafir, melainkan *MENDAKWAH* dan *MENYERU* mereka kpd Islam. Yg bagi hidayah tu adalah Allah.

Ini adalah di antara prinsip muslim yang telah dicontohkan oleh para ulama kita.

*MASALAH MENYOKONG ORG KAFIR*.

Kalau ada orang muslim *menyokong* org *kafir* kerana kononnya org kafir boleh membangunkan negara, maka sampaikanlah pada dia bahwa *Firaun* boleh membangun *Mesir* menjadi *negara maju*, penduduknya hidup makmur tetapi Fir’aun *mendustakan* Allah, maka Allah *HANCURKAN* dia.

Kalau ada orang Muslim *menyokong* org kafir kerana kononnya org kafir boleh membuat negara kita *menjadi moden*, maka sampaikanlah pada dia bahwa *Namrud* boleh membangun *Messopotamia* menjadi *negara yang moden,* bangunan menjulang ke atas dengan teknologi canggih ketika itu. Hanya *Namrud mendustakan Allah,* maka Allah *HANCURKAN* dia.

Kalau ada orang Muslim *menyokong* org kafir kerana kononnya org kafir boleh menjadikan *hidup makmur,* maka sampaikanlah pada dia bahwa *Bangsa Saba’* boleh membangun negerinya menjadi negara yang *makmur & bebas rasuah*. Dan kaum Saba’ *mendustakan* Agama Allah, maka Allah *HANCURKAN* mereka.

Percaya lah orang yang selalu *bersama Allah* tidak akan pernah kehilangan apapun, tetapi orang yang *kehilangan Allah* maka ia akan kehilangan segala nya.

*Saya tidak benci dengan orang non muslim atau membiarkan muslim yg korup, tetapi Allah dengan firmannya melarang saya untuk memilihnya sebagai pemimpin dan teman setia dan mengetepikan ukhuwwah sesama muslim apalagi jika mereka berani mencampuri urusan agama kami.*

*Saya tidak ingin berdebat dengan Anda yang BERSAMA mereka, apalagi jika Anda yang orang islam.*

*Bagaimana saya boleh meyakinkan Anda, sedangkan Firman Allah pun Anda abaikan.*

Tanyalah orang-orang soleh:
*Mengapa mereka tidak mahu berhibur?*
Nescaya mereka akan menjawab: Bagaimana kami mahu berhibur sedangkan,:
*Mati itu di belakang kami.*
*Kubur itu di hadapan kami.* 
*Kiamat itu janjian kami.*
*Neraka itu memburu kami.*
*Dan perhentian kami ialah Allah.*

_*afala ta'kilun...? tidakkah kamu berfikir...?*_

*WASIAT IMAM ASY SYAFI'I*

Imam asy Syafi’i rahimahullah, pernah berwasiat:

“Nanti diakhir zaman akan banyak Ulama’ yang membingungkan umat, sehingga umat bingung untuk *membezakan* dan memilih yg mana *Ulama’ Warasatul Anbiya’* (penerus nabi) dan yg mana *ulama’ SUU’ (jahat)* yang menyesatkan umat.”

Maka Imam Syafi’i rahimahullah pun melanjutkan:

“Carilah Ulama’ yang *paling dibenci* oleh orang-orang kafir dan orang munafiq, dan jadikanlah ia sebagai Ulama’ yang membimbingmu, dan *JAUHIlah* ulama’ yang *DEKAT* dengan orang kafir dan munafiq kerana ia akan *menyesatkanmu,* menjauhimu dari keredhaan Allah.”

Semoga bermanfaat.
Jazakallah.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej