Whatsap Saya

Jawatan Kosong Kerajaan & Swasta Terkini 2020

koleksi kitab

Friday, February 2, 2018

TERGAMAK BERKASIH-MESRA DENGAN ORANG YANG MENENTANG (perintah) ALLAH DAN RASULNYA

Mohamad Husaini Husin
14 hrsSeremban
FAHAMI TERJEMAHAN AL-QUR'AN
"Tidakkah engkau melihat (bagaimana jahatnya) orang-orang yang BERSAHABAT KARIB DENGAN KAUM YANG DIMURKAI ALLAH (dengan sebab kekufuran dan khianatnya)? Mereka itu bukanlah dari golongan kamu dan bukan pula dari golongan kaum yang tersebut itu (kerana mereka ialah golongan munafik); dan lagi mereka selalu bersumpah dengan dusta, sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta).
Allah telah menyediakan bagi mereka azab seksa yang berat; sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah lakukan.
Mereka menjadikan SUMPAHnya sebagai PERISAI (untuk menyelamatkan diri dan harta bendanya daripada dirampas atau dibunuh), maka dengan yang demikian dapatlah mereka MENGHALANG (dirinya dan orang lain) DARI JALAN ALLAH; oleh itu mereka beroleh azab seksa yang menghina.
Harta benda mereka dan anak pinak mereka tidak sekali-kali akan dapat memberikan sebarang pertolongan kepada mereka dari azab Allah. Merekalah ahli neraka, mereka tetap kekal di dalamnya.
(Setelah nyata kepada orang-orang munafik itu bahawa harta benda dan anak pinaknya tidak dapat memberikan pertolongan), ketika mereka semuanya dibangkitkan oleh Allah (pada hari kiamat), maka mereka bersumpah kepadaNya (bahawa mereka adalah orang-orang mukmin) sebagaimana biasanya mereka bersumpah kepada kamu; dan mereka menyangka bahawa (dengan berbuat demikian) mereka akan mendapat sesuatu (yang berfaedah kepada mereka). Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya merekalah golongan pendusta.
Syaitan telah menguasai dan mempengaruhi mereka, sehingga menyebabkan mereka lupa mengingati (ajaran dan amaran) Allah; mereka itulah puak Syaitan. Ketahuilah! Bahawa puak Syaitan itu sebenarnya orang-orang yang rugi.
Sesungguhnya orang-orang yang MENENTANG (perintah) Allah dan RasulNya, mereka termasuk dalam golongan yang amat hina.
Allah telah menetapkan: "Sesungguhnya Aku dan Rasul-rasulKu tetap MENGALAHKAN (golongan yang menentang) ". Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha kuasa.
Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, TERGAMAK BERKASIH-MESRA DENGAN ORANG YANG MENENTANG (perintah) ALLAH DAN RASULNYA, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (ugama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya PENYOKONG-PENYOKONG (ugama) Allah ITU IALAH ORANG-ORANG YANG BERJAYA.
(Al-Mujādila:14 - 22)

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej